SPELGALA: Gotland med pÄ spelkartan

Spelbranschen vÀxer med raketfart, och arbetsgivarnas största utmaning Àr att hitta personal. PÄ Swedish Game Awards i Visby fÄr de chansen, dÄ studenter och representanter frÄn spelutvecklingsbranschen möts.

Jimmy Broman spelar det egengjorda datorspelet "Decoy".

Jimmy Broman spelar det egengjorda datorspelet "Decoy".

Foto: Henrik Radhe

Spelbranschen (GA)2017-06-03 07:05

För tolfte Äret i rad anordnades tidigare i veckan Gotland Game Conference. DÀr visar eleverna i Ärskurs ett till tre pÄ institutionen för speldesign pÄ Campus Gotland upp sina spelprojekt. MÀssan lockade i Är dubbelt sÄ mÄnga besökare som förra Äret. I dag Àr Ànnu ett spelrelaterat evenemang pÄ Gotland, nÀmligen Swedish Game Awards. Jimmy Broman Àr projektledare för evenemanget, dÀr landets speldesignelever har gjort egna spel och tÀvlar mot varandra. Swedish Game Awards har funnits sedan 2004, och det Àr första gÄngen det hÄlls i Visby.

– Fram till och med förra Ă„ret har det alltid arrangerats i Stockholm, men vi tycker att det var viktigt att Ă€ven finnas i andra stĂ€der, berĂ€ttar Jimmy Broman.

Under dagen stÀller de nominerade lagen ut sina spel pÄ Donners event i Visby. PÄ plats finns Àven representanter frÄn spelbranschen. Till kvÀllen vÀntar en gala med trerÀtters middag, dÀr vinnaren sedan koras.

– MĂ„let Ă€r att integrera studenterna med branschen och ge dem chansen att knyta kontakter. Men en viktig del av det Ă€r ocksĂ„ att lĂ„ta studenter frĂ„n hela Sverige trĂ€ffa varandra, berĂ€ttar Jimmy Broman, som sjĂ€lv Ă€r student och precis har avslutat andra Ă„ret pĂ„ spelutvecklingsprogrammet med inriktning design pĂ„ Skövde högskola.

Hans eget spelintresse har funnits dÀr sÄ lÀnge han kan minnas. Efter tvÄ Ärs uppehÄll frÄn studier efter gymnasiet beslutade han sig för att söka till utbildningen.

– Jag trivs jĂ€ttebra. Den enda faran med att börja en sĂ„dan hĂ€r utbildning Ă€r att man slutar spela sjĂ€lv, för att istĂ€llet göra spel. Tiden rĂ€cker inte till, berĂ€ttar Jimmy Broman.

Vad Àr det som lockar med yrket?

– Det Ă€r att fĂ„ skapa en upplevelse som inte gĂ„r att jĂ€mföra med annat. Till skillnad frĂ„n att lĂ€sa en bok, som man lĂ€ser kronologiskt frĂ„n första sidan till sista, kan anvĂ€ndaren spela pĂ„ olika sĂ€tt och fĂ„ olika slut beroende pĂ„ vilka val personen gör, sĂ€ger han.

Spelutvecklarbranschen sysselsatte drygt 3 700 personer i Sverige under 2015. Branschen har under de senaste Ă„ren vĂ€xt med raketfart, och enligt Per StrömbĂ€ck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen, finns det goda skĂ€l att tro att trenden kommer att fortsĂ€tta.

– Publiken vĂ€xer över hela vĂ€rlden, och fler och fler upptĂ€cker glĂ€djen i att spela. Förr förknippades datorspel med vissa subkulturer, men nu har det blivit universellt. Vi har sett den hĂ€r utvecklingen de senaste tio Ă„ren, och det har precis bara börjat, sĂ€ger han.

Inom branschen finns tre dominerande yrkesgrupper: programmerare, grafiker och speldesigner. EfterfrÄgan Àr stor pÄ alla yrkesgrupper.

– Det största problemet Ă€r att hitta tillrĂ€ckligt med folk att anstĂ€lla. SĂ„ det Ă€r definitivt en bra arbetsmarknad, det finns fler vakanser Ă€n utexaminerade studenter, berĂ€ttar Per StrömbĂ€ck.

I Sverige finns numer flertalet utbildningar, och Campus Gotlands speldesignsutbildning Àr Sveriges Àldsta.

– Vi har bra utbildningar i Sverige, men vi skulle gĂ€rna se att Ă€nnu fler startas.

Finns efterfrÄgan?

– Jag har inte hört nĂ„gon utbildning som har svĂ„rt att locka studenter, konstaterar Per StrömbĂ€ck.

Vad som vÀntar Jimmy Broman efter examen vet han Ànnu inte, men att pÄ nÄgot sÀtt arbeta med spelutveckling eller speldesign, Àr sjÀlvklart.

– Jag kanske vill arbeta som spelutvecklare, projektleda eller starta eget. SpelidĂ©erna Ă€r mĂ„nga, men det Ă€r att faktiskt skapa nĂ„gonting som Ă€r det svĂ„ra.

Spelbranschen

Svenska spelutvecklares omsÀttning vÀxte med 41 procent till nÀrmare 12,5 miljarder kronor under 2015.

SysselsĂ€ttningen ökade under 2015 med 19 procent, till 3 709 anstĂ€llda.

Merparten av företagen Àr lönsamma, och branschen redovisar en sammanlagd vinst.

40 nya bolag tillkom under 2015, vilket innebÀr att det fanns 236 aktiva företag.

KĂ€lla: Spelutvecklarindex 2016, Dataspelsbranschen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om