Det var trångt på Gotland i somras. Som GA tidigare rapporterat slog ön rekord i antalet övernattningar och logiintäkter.
Nu finns även siffror över resandet, som kompletterar bilden av rekordsommaren. Anmärkningsvärt är att ökningen av antalet resor var rekordstor, trots att Destination Gotland minskade med drygt 40 000 passagerare maj- augusti. Förklaringen är konkurrensen med Gotlandsbåten, som under perioden hade 145 000 passagerare. Genom det ökade antalet färjeresenärer med 105 000.
Procentuellt sett var ökningen störst på den södra linjen, som i år hade två hamnar. Ökningen var 14 procent.
Över 63 000 åkte med den nya linjen från Västervik, men av de södergående linjerna valde ändå fyra av fem Oskarshamn.
Nils Nordenbrink, som sammanställt statistik över resandet i 15 år, är inte förvånad över att södra linjen ökat mest:
– Det bekräftar en gammal sanning om att två hamnar genererar mer trafik än en.
Destination Gotlands vd Christer Bruzelius har noterat Gotlandsbåtens siffror för Västervik. Förra året gjorde Destination Gotland själv en provtur med Gotlandia II till Västervik, och inom kort ska rederiet besöka hamnen och träffa företrädare för Västerviks kommun.
– Vi ska se på möjligheten att trafikera Västervik nästa sommar, men jag vill poängtera att ingenting är bestämt. Men det är intressant att gå igenom förutsättningarna eftersom det nya avtalet med Trafikverket medger att en del av högsäsongstrafiken läggs på Västervik, säger Christer Bruzelius.
Destination Gotland kommer att besluta om sommartrafiken 2017 före årsskiftet.
Sett till antalet passagerare lyckades Gotlandsbåten ännu bättre på Nynäshamnslinjen, som hade drygt 81 300 passagerare. Även här ledde konkurrensen till en minskning för Destination Gotland. Men totalt ökade antalet resenärer maj- augusti med nära 60 000.
Det är ännu osäkert om Gotlandsbåten kommer att ha trafik mellan Gotland och fastlandet nästa sommar.
– Om det inte blir fortsatt trafik måste vi hyra ut färjan så att den kan gå i trafik någon annanstans. Därför måste vi fatta beslut under nästa månad, säger vd Ralph Axelson.
Även om Gotlandsbåten hade fler passagerare på Nynäslinjen vill Ralph Axelson fortsätta med samma koncept. Turerna delas 50-50 mellan Nynäshamn och Västervik.
– Blir det trafik nästa sommar vill vi börja den 18 maj, helgen före Kristi himmelsfärdshelgen, och köra till den 20 augusti, säger han.
Trots att konkurrensen mellan Destination Gotland och Gotlandsbåten gav över 100 000 nya färjeresenärer så ökade även inrikesflyget till Visby för fjärde sommaren i rad. Med en ökning på drygt 15 000 passagerare passerade inrikesflyget under maj- augusti 200 000 resenärer.