Pigge gick från långsamt till snabbt över en natt

Miljöargument fick stryka på foten för snabbheten. "Jag förstår att det är svårt att hänga med", säger Pigge Werkelin.

Pigge Werkelin ombord på Gotlandsbåten.

Pigge Werkelin ombord på Gotlandsbåten.

Foto: Dennis Pettersson

SNABBA KAST2016-05-10 06:55

Som styrelseledamot för Gotlandsbåten gick Pigge Werkelin 2014 ut med argumentet att färjan skulle gå långsamt och att den därmed var miljövänlig. Något han drev hårt i sociala medier och i sin blogg. Så sent som för ett år sedan ifrågasatte han värdet i att köra snabbt, och vad Destination Gotlands snabba båtar gjort för skillnad.

När trafiken nu är i gång är det istället hastigheten hos den egna HSC Express som Pigge gärna lyfter fram. Så här skriver han i ett inlägg på Facebook:

"Det slås hastighetsrekord på havet där den norra linjen på Nynäshamn går under tre timmar och den södra på Västervik går under två timmar vilket är snabbare än det som alltid bara varit en gräns att drömma om."

Har du ändrat uppfattning?

– Det enkla svaret är att vi bytt fartyg. Nu måste vi lyfta fördelarna med det här fartyget.

Enligt Pigge Werkelin var den första påtänkta Gotlandsbåten, M/V Västervik, ett fartyg som gick långsammare.

– Då var det mysa och sitta och sola på däck som gällde.

Då var planen också att bara köra på Västervik, alltså den kortaste sträckan till fastlandet, och även det hade varit bättre för miljön.

HSC Express, den båt som nu går i trafik för Gotlandsbåten, är en snabbare tvåskrovsbåt. HSC står för High Speed Craft, höghastighetsfartyg.

– Den är som mest miljövänlig när det går i cirka 33 knop. I det läget vi var gick det inte att välja båt. Egentligen har inte miljön fått stryka på foten för hastigheten. Men hastigheten möjliggör att vi även kör till Nynäshamn och då blir det ett annat fokus på snabbare och billigare.

Pigge Werkelin är noga med att poängtera att han uttalat sig som privatpersonen och entreprenören Pigge Werkelin. Han företräder alltså inte Gotlandsbåten när han svarar på Helagotland.se:s frågor.

Kan du förstå om folk blir förvirrade när du först propagerar för Gotlandsbåten som ett långsammare alternativ och sedan skriver att det är positivt att Gotlandsbåten nu sätter hastighetsrekord?

– Jo, det kan jag förstå. Men det var inte någon miljörörelse vi startade. Vårt huvudmål har hela tiden varit att få hit fler besökare.

Dessutom, menar Pigge Werkelin, är Gotlandsbåten fortfarande en miljövänligare båt än Destination Gotlands färjor.

Pigge Werkelin har vid flera tillfällen också gett sig in i den övergripande debatten om färjetrafiken till och från Gotland. Han anser att avtalet med staten som gör att året runt-trafiken kan köra med hög hastighet är fel.

– Att vintertid köra kanske 64 personer i en hastighet av 28 knop är helt fel.

Så här skrev han i ett Facebook-inlägg från maj förra året:

"När Miljöpartiet och alla andra partier på Gotland bestämde att vi skall åka båt i racerfart med jättestora motorer för att mindre än 2 procent pendlar så fick vi Östersjöns miljövidrigaste båtar. Den extra bränslenotan betalas av staten med cirka 3 miljarder extra på 15 år."

Men nu har han själv tvingats släppa på delar av miljöargumenten när det gäller Gotlandsbåten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!