Han är en van och entusiastisk seglare, Mattias Appelqvist. Från hemmahamnen i Slite tog han sig på söndagen österut, förbi sista holmen och ut på öppet vatten. En liten seglats för nöjes skull med sin Allegro 33, en tio meter lång seglare.
Där ute började larmet i båtens AIS-system varna för kollision – ett system som bland annat finns i kommersiella fartyg och större båtar och som ingår i det globala nöd- och säkerhetssystemet till sjöss.
Oväntat, minst sagt, då det inte fanns en enda båt inom synhåll.
– Så jag kollade navigationssystemet och upptäckte att jag var GPS-positionerad utanför Kaliningrad.
När han så zoomade in farvattnen i sydöstra Östersjön befann sig ytterligare ett femtiotal båtar där som alla fått sin positionering ändrad.
– Inte undra på att det larmade för kollision då. På radion var det hela tiden tjatter och frågor om GPS-störningen, det pågick hela eftermiddagen. Tur att man inte var i ett verkligt läge där GPS hade krävts, säger han.
Sjöfartsverket har ända sedan i maj varnat för GPS-störningar i södra och mellersta Östersjön, varningar som nu utökats även till nordligare farvatten.
– Vi har skickat ut en navigationsvarning om att man ska vara uppmärksam, säger Fredrik Strömbäck, presstalesperson, till SVT Nyheter.
Störningarna har enligt myndigheten blivit vanligare sedan 2022. Enligt Totalförsvarets forskningsinstitut beror problemet sannolikt på medveten påverkan.
Enligt Estlands och Lettlands regeringar är det uppenbart att Ryssland ligger bakom störningarna, skriver SVT Nyheter.
Mattias Appelqvist är bekant med förhållandena i Slite skärgård, dessutom har han kunskapen att kunna navigera på gammal vis, utan digitala hjälpmedel.
Värre kan det bli för den som befinner sig i okända vatten eller i mörker och dåliga väderförhållanden.
I ett nödläge kan det också gå illa om räddningsinsatser lotsas till helt fel plats.
För Mattias del var det första gången han upplevde positionsstörning i sin båt. Det är heller inget nytt fenomen men tydligt är att det blivit vanligare på senare tid.
– Vem som ligger bakom kan man förstås spekulera kring, men tydligt är att vi nog varit lite blåögda i största allmänhet. Det har varit väldigt mycket påverkan på vårt samhälle.
För egen del blev han inte särskilt orolig under sin söndagstur, men det finns ändå ett mått av obehag.
– Är det något allvarligt på gång nu, tänker man. Man vet ju aldrig.