Kjell Gardelin, Bosse Persson och Gunnar Sillén i styrelsen för Slite sjöfartsmuseum stÄr och vrider och vÀnder pÄ en tingest som nyligen inkommit frÄn Skeppargillet. I en frÀlsarkrans Àr rep fastgjorda och bÀr upp en stÀllning som man, om nöden krÀver, skulle kunna sitta i. Och jodÄ, det Àr just för nödstÀllda sjöfarande den hÀr rÀddningsstolen var till.
â Ăldre tiders helikopterbĂ€rgning, kommenterar Kjell Gardelin och halar i samma stund upp en pistol.
Med den kunde man fyra av en raket, dÀr en tunn lina var fÀst, sÄ att man frÄn ett annat fartyg eller frÄn land kunde fÄ kontakt med en haverist och etablera en linbana, dÀr folk kunde rÀddas, Äkandes i stolen. Stolen Àr komplett med skrivna instruktioner och man kan snabbt konstatera att varje tid stÀller sina krav pÄ förkunskaper för att kunna anvÀnda utrustning rÀtt.
Byggnaden i Slite hamn, som sjöfartsmuseet Àr inrymt i, var ett varv en gÄng i tiden. Miljön kunde knappast vara mer marin; hÀr ligger kustbevakningens stora fartyg, hÀr samsas smÄbÄtar av bÄde modernt och mycket gammalt snitt. Och museet ansvarar ocksÄ för en slip som kan hantera bÄtar upp till 30 ton. Det ger ett litet tillskott till ekonomin.
â I alla fall nĂ€r vi ombeds hjĂ€lpa till med att ta upp ett fartyg. Det Ă€r lite si och sĂ„ med bidragen frĂ„n de som kör ner sina bĂ„tar, kommenterar Kjell.
Det Àr ett omfattande ideellt arbete som styrelsen för Slite sjöfartsmuseum lÀgger ner. Förra Äret hölls 51 protokollförda möten och 1 900 arbetstimmar noterades. Nya föremÄl tillkommer stÀndigt. En speciell gÄva förra Äret var den skeppsklocka som fanns ombord pÄ ubÄten SÀlen. Den hÀnger nu i rummet som, efter förebild frÄn örlogsvarvet i Karlskrona, kallas Ordersalen.
I styrelsen, dÀr Kjell Gardelin Àr ordförande, finns mÄngÄriga erfarenheter frÄn sjöfart och yrkeskunskaper av allehanda slag, som kommer vÀl till nytta nÀr gamla föremÄl och apparater ska renoveras och presenteras. PÄ museets övervÄning finns en fungerande radar, som radarteknikern Lennart Larsson frÄn styrelsen plockat ihop av delar frÄn andra. Bosse Persson var mekaniker pÄ Cementa, innan han gick i pension. "Kröka rÀls" sÀger han om nÄgot av det han kunnat bidra med, av de andra i museistyrelsen förstÄr man att det varit betydligt mer Àn sÄ.
â Det Ă€r intressant med sjön och sĂ„ gillar jag umgĂ€nget och kamratskapet hĂ€r, sĂ€ger han om sitt engagemang i museet.
Gunnar Sillén beskriver sig sjÀlv som teoretikern i sÀllskapet, icke desto mindre kommer mÀngder av utstÀllda bÄtmodeller frÄn hans hand. Han har varit mycket aktiv i "grÀv dÀr du stÄr-rörelsen".
â Arbetets historik intresserar mig, sĂ€ger han.
Kjell Gardelin gick bÄtbyggarskola i Vaxholm och kom sen att arbeta inom Kustbevakningen i mÄnga Är, innan han gick i pension. Han kan Slites sjöfartshistoria pÄ sina fem fingrar.
En Archimedes-motor frÄn 1912, radiofyren frÄn Visby, sjökort, marinmÄlningar, gamla utbordare. Allt kommer till liv nÀr de pensionerade sjöfartsentusiasterna fÄr berÀtta. En sÀrskild RysslandsutstÀllning tillkom som en kommentar till att Slite hamn inte tillÀts bli upplag för Nordstream 2. HÀr finns, bland mycket annat, en modell av den sovjetiska isbrytaren Krassin som 1928 spelade huvudrollen i den största undsÀttningsoperation vÀrlden dittills skÄdat, sedan luftskeppet Italia kraschat i drivisen norr om Svalbard.