Fler spärrar telefonen för försäljare

På Gotland har antalet telefonabonnemang som är anslutna till spärrtjänsten NIX ökat med 700 sedan i juni. Det motsvarar en ökning med hela fyra procent på bara ett halvår. I dag är tre av tio av alla privata telefonabonnemang i länet spärrade mot säljsamtal.

Allt fler spärrar sin telefon för samtal från försäljare.

Allt fler spärrar sin telefon för samtal från försäljare.

Foto: Berit Roald

Slipp jobbiga samtal2015-12-29 08:35

Det är tjänsten Nix som sammanställt statistiken i ett pressmeddelande.

– Nix är ett enkelt och effektivt sätt för den som inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare att spärra sitt telefonnummer. Allt fler väljer nu att använda sig av den möjligheten, säger Jonas Edström, ordförande föreningen Nix-Telefon.

I landet som helhet är 2,5 miljoner privata telefonabonnemang anmälda till Nix-Telefon. Det innebär att tre av tio, 29 procent, av samtliga privata telefonabonnemang är ”nixade”. Nästan hälften av de spärrade numren, 47 procent, tillhör en mobiltelefon.

31 procent av alla privata telefonabonnemang på Gotland är spärrade mot säljsamtal genom Nix-Telefon. Det placerar Gotland på sjunde plats bland länen med störst andel ”nixade” abonnemang.

– Inga seriösa företag är intresserade av att ringa någon som inte vill bli uppringd. Om man blir uppringd trots att numret är nixat beror det normalt på att man redan är kund hos företaget och då gäller inte spärrtjänsten, säger Jonas Edström.

NIX är en kostnadsfri spärrtjänst för den som inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare. NIX omfattar fasta och mobila abonnemang för privatpersoner och inaktiva enskilda firmor. För att spärra sin telefon ringer man 077-228 00 00 och följer instruktionerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om