Statskontoret har regeringens uppdrag att följa och analysera hur reformen att inrätta karriärsteg för särskilt yrkesskickliga lärare fungerar. I sin senaste delrapport konstaterar man att huvudslutsatsen är att reformen endast till viss del har skapat förutsättningar för att nå målet om ett attraktivare läraryrke och bättre skolresultat.
Enligt Statskontoret är det fortfarande oklart för både innehavare av karriärtjänster och andra lärare vad uppdraget som förstelärare egentligen innebär och på vilka grunder karriärtjänsterna tillsätts.
I en enkätundersökning (som omfattar 6 000 lärare) anger en majoritet att de är ganska eller mycket negativt inställda till reformen och att den bara är till nytta för de som fått en karriärtjänst. Det finns också risk för splittring och för stora löneskillnader i lärarkåren.
SKL betonar vikten av lärarnas legitimitet i lärarkollegiet för att karrirärtjänsten ska kunna stödja skolutvecklingen samt att förstelärarna bör arbeta där behoven är som störst.
Vid senaste sammanträdet fick barn- och utbildningsnämnden en genomgång av läget från utbildnings- och arbetslivsförvaltningen (UAF).
– Grundproblemet är att det inte finns tillräcklig acceptans bland de andra lärarna. Det är viktigt att alla känner att reformen är bra och tillför vår verksamhet någonting. Tillsättning och process måste vara väldigt tydlig, säger Eva Edin, HR-chef vid UAF.
– Vi vet att det sannolikt blir en del förändringar. Nu har det prövats under några år och det är dags för omtag. Vi har också en ny förvaltning och man har haft olika ingångar i de nu sammanslagna och nu måste man ha en samsyn,
Förstelärarna tillsätts läsårsvis. Läsåret 2015/16 finns det sammanlagt 71 förstelärare på Gotland där grundskolan har klart flest eller 58. Inom gymnasiet finns nio och vuxenutbildningen har fyra.
– Hittillls har fördelningen skett geografiskt. Nu tänker vi att vi mäste tänka behov, konstaterar Eva Edin.
Är erfarenheterna bland lärarna blandade är rektorerna övervägande positiva. Vid en enkät till berörda rektorer i grundskolan i juni 2015 uppgav 20 av 21 svarande att de sett en effekt av uppdragen och att det skett en positiv utveckling inom den egna skolan på olika sätt.
– Rektorerna är nöjda med sina enskilda förestelärare.
Arbetet går nu vidare med möten mellan berörda; skolledare, förstelärare, lärare och fackliga företrädare.