Kvinnan, som vill vara anonym, är skriven på västkusten men har bor numer året runt i sitt fritidshus på Gotland. Vi kan kalla henne Kristina.
På måndagsmorgonen ringde hon sjukvårdsupplysningen 1177 eftersom hon hade hög feber och blåsor i hela ansiktet.
– De misstänker bältros och säger att jag måste ha vård inom 72 timmar, berättar Kristina cirka 12 timmar senare.
Hon är för dålig för att köra de fem milen till lasarettet själv, men tillräckligt pigg för att sitta upp och kan därmed ta en sjuktransport.
Sjuksköterskan på 1177 ville att Kristina genast skulle ta sig till lasarettet för att hinna få rätt vård i tid. Kristina får numret till Samres och ringer själv och beställer en bil. Men någon bil kommer inte.
På eftermiddagen ringer hon 1177 igen som tar kontakt med Samres. Sjuksköterskan får till sin förvåning veta att endast personal på sjukhuset kan beställa sjuktransport för en person som inte är mantalsskriven på orten.
Kristina kontaktar då akuten på Visby lasarett.
– Akutpersonalen lugnar mig och säger att 1177 fixar det här, berättar kvinnan.
En annan sjuksköterska på 1177 försöker nu hjälpa Kristina och ringer Samres. Sjuksköterskan blir mycket upprörd när hon får besked att Samres vägrar att skicka någon transport.
– Hela situationen är skrämmande.
Hon konstaterar att hon nog måste ringa efter en ambulans.
– Mitt tillstånd är akut men inte livshotande. Det är förskräckligt att behöva belasta skattebetalarna med en ambulans när det inte är nödvändigt.