Teknikintresset ska ökas hos öns tjejer

Skolan kan göra mycket mer för att locka fler tjejer till teknikutbildningar. Det menar Nina Lindström som brinner för att alla ska vara med och skapa framtidens teknik.

Nina Lindström och Elvira Åhlberg testar resultatet av en liten motor som försetts med diverse små prylar. På Fenix har tjejer den här veckan fått experimentera och ha kul för att upptäcka glädjen i att jobba med elektronik.

Nina Lindström och Elvira Åhlberg testar resultatet av en liten motor som försetts med diverse små prylar. På Fenix har tjejer den här veckan fått experimentera och ha kul för att upptäcka glädjen i att jobba med elektronik.

Foto: Henrik Radhe

Satsning2018-11-02 11:30

På några minuter har elektroniken monterats i en pappkartong. Mobiltelefonen kopplar upp sig och snart hörs Nina Simones ”Feeling good” ur kartongen.

– Så får man se att det inte är så komplicerat, säger Nina Lindström och kikar på Elvira Åhlbergs nästa skapelse.

Elvira har precis börjat högstadiet, på Fenix ungkulturhus har hon den här veckan fått experimentera och lära sig mer om teknik tillsammans med andra tjejer.

– Man får vara kreativ och göra vad man vill, jag har testat tre olika motorer nu, säger hon.

Kursen leds av Nina Lindström som har läst på bland annat KTH, Handelshögskolan och Karolinska Institutet. Nina brinner för att få unga och framför allt tjejer inte bara i Sverige att upptäcka att teknik är möjlighet även för dem.

– Under januari och februari träffade jag 2 000 lärare från hela världen, säger hon och berättar om möten i Austin i Texas och en global mässa för lärare i Tyskland.

Att det på Gotland bara går någon enstaka tjej på gymnasiets teknikprogram menar hon är ett misslyckande:

– Rektorer och lärare behöver be om hjälp och lära sig mer. Det vi ser i dag är resultatet av vad som gjorts hittils, det fungerar inte.

Nina Lindström vill motbevisa dem som påstår att teknik inte är något för tjejer.

– Alla är intresserade av teknik. Förväntningarna på vem som ska vara intresserad av vad är påhittade, säger hon och menar att framtiden kommer att bestå av utmaningar och nya yrken kopplade till teknikutveckling.

Den svenska skolan, anser hon, fokuserar för mycket på digital kompetens och programmering, och behöver se teknik ur ett bredare perspektiv för att förbereda dagens unga för framtiden.

– Två saker är avgörande för att vi ska lära oss: Att vi känner oss trygga så att vi vågar ställa alla eller samma fråga tio gånger utan att någon skrattar. Och att lärandet är lustfyllt.

Alesia Kazlova är 22 år och hennes mål är att gå ingenjörsutbildningen på KTH. Nu kopplar hon små motorer till batterier med oväntade följder.

– Det är jättespännande att arbeta med tekniska saker. Om det funkar får jag mycket energi tillbaka och jag växer inuti. Det ger mig glädje, säger hon.

Nina Lindströms glädje ligger i att få använda sina egna kunskaper för att skapa förändring i världen.

– Vi som har pluggat har ett stort ansvar att fixa till det som inte är bra, säger hon.

Fakta

Måndag till onsdag har kursen i kreativt skapande med teknik hållits på Fenix ungkulturhus.

Kursen är en del i det treåriga projektet Geek Network Gotland.

Projektet avslutas den 26 november och har haft en budget på drygt tre miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden och Region Gotland har finansierat projektet som planerats ihop med ABF och Vuxenskolan.

Resor och nördcaféer med allt från UFO Sverige till forskning om artificiell intelligens har stått på programmet samt studiecirklar och workshops för olika specialintressen.

När projektet är slut finns ett nätverk samt ett ”makerspace” på Fenix med bland annat en 3D-skrivare och en fräs som fräser tredimensionellt.

Källa: Fenix ungkulturhus

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om