Det var ett lärarinitiativ att eleverna på handel- och administrationsprogrammet skulle genomföra det 24 timmar långa projektet.
– Vi ville att de skulle börja med ett samarbetsprojekt som genomsyrar vad utbildningen handlar om. Så vi kontaktade samhällsbyggnadsförvaltningen och undrade om det fanns något vi kunde vara med på, säger Elisabet Fackel som är en av klassens två mentorer.
I mindre grupper har de arbetat fram varsitt förslag för den framtida förskolan i kvarteret Malajen i Visby. Förutom att eleverna snabbt fått lära känna både varandra och det program de ska gå i tre år, har syftet varit att ge dem en uppgift som är anknuten till ”verkligheten”.
– Det här är ett riktigt projekt. Vi tror att det är viktigt att ungdomar får känna delaktighet – att de är en del av samhället och kan påverka, säger Kerstin Stensson, klassens andra mentor.
Uppdraget har gått ut på att bland annat gestalta miljön både utanför och inne i förskolan. Hur den påverkar omgivningen och vice versa. Marknadsföring av förskolan och profilering har varit en annan viktig aspekt.
Eleven Zeb Wimans grupp bestämde sig för att ha ett tema kring djur.
– Vi har delat upp barngrupperna efter ålder och i olika djurnamn. Jag tror att det är roligare för barnen att umgås med andra i samma ålder, säger Zeb Wiman medans han står och granskar ritningen från regionen.
– Jag tycker att det saknas ett stort rum som barnen kan vila i så vi har tagit bort en vägg. Sen har vi ändrat färgen på fasaden som var lite tråkig, säger han.
I går förmiddag var de flesta grupper färdiga med sina förslag och vid lunchtid presenterades dessa för tjänstemän från samhällsbyggnadsförvaltningen. Märta Syrén, verksamhetsutvecklare på förvaltningens avdelning för bebyggd miljö, var där. Och hon blev imponerad.
– Det var fantastiskt roligt att se all kreativitet och alla bra idéer. Det som förvånade mig litegrann var att alla grupper hade ett stort miljötänk i sina förslag och att det verkar så naturligt för dem.
Själva förskolan är redan färdigprojekterad. Märta Syrén tror att det kan bli svårt att få med några större inslag från elevernas arbete i bygget.
– Men jag hoppas verkligen på fler samarbeten som det här och att man då kan vara med tidigare i processen. Det är jätteviktigt att använda våra barn och ungdomar som ska leva i det samhälle som vi bygger nu.