På Besöksnäringsdagen i Slite i november presenterades den nya satsningen Gotlandsplanet för många aktörer inom besöksnäringen. Budskapet var tydligt från initiativtagarna Pigge Werkelin, Jonas Henning, Bobbo Werkelin och Michael Juniwik – de ska kunna göra flygresande till och från Gotland betydligt billigare.
– Det är beklagligt att nuvarande bolag har höjt priserna så mycket. Därför har många hört av sig till oss för att fråga om vi kan sänka priserna igen. Nu tittar vi på det, men det kräver stor uppslutning, precis som förra gången, sa Michael Juniwik den 8 november i Gotlands Tidningar.
Sedan har initiativtagarna fortsatt arbeta på projektet tillsammans med Jens Harrysson som anlitades som projektledare för Gotlandsplanet. Under jul och nyår har inte mycket hänt. Men parterna ska inom kort samlas för att se över hur arbetet har gått.
– Arbetet har legat nere en tid och vi ska snart samlas för att se hur läget är. Vi har sagt att vi ska ses och gå igenom förutsättningarna i slutet av januari. Sommaren är inte längre aktuell, det är för kort tid tills dess, säger Michael Juniwik.
Planerna på att köpa flygstolar av konkurrenter som SAS och BRA ser inte ut att bli verklighet. I stället är nu planen att hyra in ett eget flygplan. Visionen är att få in aktörer som vill köpa buntbiljetter som man sedan kan nyttja via Gotlandsplanet – samt att få in rena pengar via företag som vill bli delägare, enligt Jens Harrysson. Han uppskattar det till att de behöver sälja förbetalda biljetter för runt 20 miljoner kronor och att de behöver få in runt 10 miljoner kronor i rent kapital för att komma igång.
– Jag tror snarare att det behövs runt 30 miljoner kronor totalt än 10 miljoner kronor. Det kostar mycket pengar att dra igång innan en verksamhet verkligen fungerar, säger han.
Nu återstår det att se hur det kommer att gå för Gotlandsplanet. Michael Juniwik tror att det kan gå lika bra för Gotlandsplanet som det gjorde för Gotlandsflyg.
– Det går att göra det på Gotland eftersom marknaden är så pass annorlunda jämfört med övriga delar av landet. Om man är privatkund och småföretagare på fastlandet tar man bil eller åker tåg för att ta sig till något annan ort. Det kan man inte göra här, då passar vår produkt väldigt bra här. Den fungerar och kommer vara billigare, menar Michael Juniwik.