Oväntat många ville prata om enskilda vägar

Större statsbidrag eller en turistskatt. Det var några av förslagen som lyftes fram när de enskilda vägarnas framtid diskuterades.

Allan Pettersson från Leader Gute berättade om deras projekt där de pekar på problemen som kan uppstå om regionen lämnar över ansvaret för de enskilda vägarna till föreningar som sedan länge är vilande och i vissa fall helt bortglömda.

Allan Pettersson från Leader Gute berättade om deras projekt där de pekar på problemen som kan uppstå om regionen lämnar över ansvaret för de enskilda vägarna till föreningar som sedan länge är vilande och i vissa fall helt bortglömda.

Foto: Malin Stenström

Roma2019-10-17 13:33

Möteslokalen var fylld till brädden och stol efter stol bars in för att ge sittplats åt de drygt 100 personerna som tagit sig till Gotland Grönt på onsdagskvällen. På agendan stod frågan hur de enskilda vägarna ska skötas framöver och vem som har ansvaret för vägarna. Initiativtagare till mötet var Hela Sverige ska leva på Gotland och ordförande Lars Gustavsson hälsade alla välkomna.

– Jag trodde att det skulle komma många, men inte riktigt så här många, sa han förvånat.

– Av hur många som kommit hit att döma så är det här en väldigt viktig fråga, sa moderatorn Kristina Olsson från Gubis.

På Gotland ansvarar regionen för skötseln av 5 mil natur- och kulturvägar, 3 mil sommarvägar, 16 mil tätortsvägar och 83 mil enskilda vägar med statsbidrag. Men det statliga bidraget räcker inte till.

– Som mest har statsbidraget stått för 70 procent av kostnaderna. I dag är vi nere mot 40 procent, förklarade Tommy Gardell (S) som representerade tekniska nämnden på mötet.

Gotlands båda riksdagsledamöter, Lars Thomsson (C) och Hanna Westerén (S), deltog i mötet, den sistnämnda via länk.

Lars Thomsson pratade om att han vill se en frivillig besöksavgift eller en turistskatt.

– Det skulle kunna ge 20 miljoner på Gotland. Det kan vara en del av lösningen, sa han.

Allan Pettersson från Leader Gute berättade om deras projekt, där de pekar på de problem som kan uppstå om regionen lämnar över ansvaret för de enskilda vägarna till föreningar.

– Vägarna är inte byggda för dagens trafik, vilket gör att vi kommer att se mer av vägbommar i framtiden, sa han.

Om regionen lämnar över ansvaret för vägarna vore det bäst om de boende startar en samfällighetsförening, menar Allan Pettersson. Men det kan bli en dyr historia, eftersom det kräver att Lantmäteriet genomför en förrättning. Och Lantmäteriet på Gotland har i dagsläget inte resurserna som krävs.

– Det finns inte en chans att de klarar av det, sa Allan Pettersson.

En som hade tagit sig till Lövsta denna kväll var Lena Lind från Lummelunda. Hon bor på vägen ner till grottorna, som är en enskild väg och mycket hårt belastad. Nu talas det om ännu fler attraktioner, till exempel ett hotell, i området.

– Det är inte rimligt att lägga ansvaret på en liten vägförening, sa hon.

– Nej, det är horribelt att tänka att privatpersoner ska ta ansvar för en sådan väg, svarade Matz Bengtsson, vd för Gotlands förenade besöksnäring.

Omkring 100 personer hade tagit sig till Lövsta för att delta i mötet.
Omkring 100 personer hade tagit sig till Lövsta för att delta i mötet.
Karta: Gotland Grönt Centrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!