Jansson: Staten ska betala reservhamnen

Björn Jansson (S) vill använda ett nästan 40 år gammalt dokument som stöd för att få staten att betala reservhamnen i Slite. Ett stöd som redan givits för en annan hamn.

Regionen vill använda ett gammalt dokument till stöd för att få pengar till Slite hamn som ny reservhamn.

Regionen vill använda ett gammalt dokument till stöd för att få pengar till Slite hamn som ny reservhamn.

Foto: Bengan Zettergren

Reservhamn (GT)2016-06-28 11:22

När infrastrukturminister Anna Johansson (S) nyligen besökte Gotland passade regionstyrelsens ordförande Björn Jansson på att aktualisera frågan om statligt stöd för en reservhamn i Slite. Som påtryckningsmedel nämnde han ett dokument från 70-talet som han menade innehöll bevis för att staten utlovat ett sådant stöd.

– Jag ville passa på att uttrycka behovet och de löften som getts tidigare, säger han.

Dokumenten han syftar på är en proposition från 1979 års regering som i en tilläggsbudget föreslår investeringsbidrag till utbyggnad av Visby hamn.

I avtalet, daterat 26 juni 1980 och undertecknat av dåvarande kommunikationsministern Ulf Adelsohn, godkände regeringen ett statsbidrag på 74 miljoner kronor för bland annat ombyggnaden av hamnen i Visby samt Kappelshamn, som då var Gotlands reservhamn.

– Dokumentet är ett tidsdokument och vi skall ha fått pengar då som använts för att anpassa hamnarna till den då rådande situationen. Dessa pengar kan inte gälla för all framtid för verkligheten förändras, säger Björn Jansson.

Så det faktum att regionen redan en gång fått betalt för en reservhamn, visserligen i Kappelshamn, anser han vara skäl nog att fortsätta få pengar från staten.

Samtidigt säger han att oavsett löften så tycker han att staten har ett ansvar för Gotlands försörjning av förnödenheter vid kritiska händelser som gör att normala försörjningsvägar stängs.

– Nu är vi i ett annat läge med helt andra färjor som staten godkänt, och med det följer att staten också har ett fortsatt ansvar för att vi har en reservhamn som kan ta emot de nya färjorna, och det kommer att bli aktuellt framöver ifall vi får nya färjo, säger han.

Trots att dokumenten gäller en helt annan reservhamn är han beredd att driva frågan vidare med stöd av dem, även om något omedelbart agerande inte är på gång. Möjligen, säger han, lägger han in frågan i kommande Almedalsfrukostar.

– Staten godkände 1980 att hamnarna i Visby och Kappelshamn skulle anpassas och det anser jag fortfarande gäller. Det är jag beredd att fortsätta driva och då är detta dokument viktigt, säger Björn Jansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om