Gotlandssnus  får inte skriva "fräsch och svalkande"

Företaget Gotlandssnus fick kritik för formuleringar som "fräsch, svalkande och explosiv smak". Nu har man rättat till sina fel, enligt marknadschefen Markus Wahlgren.

Gotlandssnus får kritik av Konsumentverket.
Arkivbild

Gotlandssnus får kritik av Konsumentverket. Arkivbild

Foto: Petra Jonsson

Rensar på Facebook2016-03-21 13:50

Företag som producerar produkter med tobak har strikta regler att förhålla sig till vad det gäller reklam. När Konsumentverket granskade företag i branschen riktade man kritik mot Gotlandssnus och ett 30-tal andra företag. I det gotländska snusföretagets fall handlade kritiken om reklam på hemsidan och på Facebook. Exempel på formuleringar som inte är okej var "... ett gotländskt premiumsnus som sticker ut i mängden." och "fräsch, svalkande och explosiv smak". Konsumentverket skriver i sitt uttalande att "som huvudregel är marknadsföring av tobaksvaror förbjuden".

LÄS MER: Gotlandssnus får bannor för reklam

Nu har Gotlandssnus ändrat formuleringarna på sin hemsida och tagit bort all reklam från Facebook.

– Vi har i en skrivelse till Konsumentverket meddelat att vi har rättat till våra misstag, säger marknadschefen på Gotlandssnus, Markus Wahlgren.

Företaget har kvar sin sida på Facebook men där kommer man bara att ha allmän information om företaget.

Konsumentverket hade även synpunkter på de säsongsbetonade namn man har på produkter, som exempelvis julesnus och påsksnus.

–Vi kommer bestrida de synpunkterna. Vi har svårt att se att ett höstsnus ökar försäljningen av tobak, säger Markus Wahlgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!