2015 blev bilens år i Sverige. Aldrig tidigare har det funnits så många svenskar med körkort, så många fordon i trafik och antalet nyregistrerade bilar slog rekord.
Även på Gotland blev det ett rekordår med 1 398 nyregistrerade fordon. Därmed har bilhandlarna på ön, med 2014 inräknat, haft två mycket bra år. Ökningen har skett på alla områden – privatpersoner, företag och Region Gotland.
– Det verkar som om det går bra för företagen på ön, säger Mats Pettersson vid Lundins Bil.
– 2015 började lugnt för vår del, men andra halvåret blev riktigt bra, säger Visby Bilcitys försäljningschef Thomas Bäckman.
Hos Bilcity är det mest privatförsäljningen som ökat.
– Privatleasing blir allt vanligare. Det är ett tryggt sätt att ha bil, du vet vad det kommer att kosta dig utan att du behöver äga bilen, säger Thomas Bäckman.
Bensin fortsätter att vara det vanligaste drivmedlet när gotlänningarna väljer bil, till skillnad från fastlandet där diesel är vanligast.
– Det beror mycket på vilken typ av körning man ska ha bilen till. För korta sträckor är en bensinmotor bättre, säger Mats Pettersson.
Diesel är dock förstahandsvalet för de gotlänningar som köpte miljöbil förra året. Nästan varannan av de 214 miljöbilar som nyregistrerades var dieselbilar.
Elbilarna ökar kraftigt. Fram till 2015 hade bara tio elbilar nyregistrerats på Gotland. Under fjolåret tillkom 32.
– Vi sålde tiotalet elbilar förra året. Efterfrågan har ökat, konstaterar Thomas Bäckman.
Däremot går det trögt med försäljningen av gasbilar. När Region Gotland storsatsade 2014 nyregistrerades 109 biogasbilar. I fjol tillkom bara 35.
– Försäljningen till privatpersoner är i det närmaste obefintlig. Vi har sålt några som taxibilar, säger Thomas Bäckman som dock tillägger att det finns en marknad för begagnade gasbilar.
Försäljningen av etanolbilar har nästan upphört helt. De senaste tre åren har bara sex etanolbilar nyregistrerats på ön.
– Där finns ingen efterfrågan alls. Så länge som etanolen subventionerades fanns en marknad, säger Thomas Bäckman.
– Etanolen måste bli billigare för att efterfrågan ska öka. För närvarande är bensinen för billig, med tanke på att en etanolbil har 30 procent högre förbrukning, påpekar Mats Pettersson.
Både Mats Pettersson och Thomas Bäckman tror att även 2016 blir ett bra år. Båda har noterat att gotlänningar i allt större utsträckning väljer små eller medelstora bilar.
– Jag tror man ser mer till totalkostnaden. En mindre bil kostar inte så mycket i inköp, drar mindre bränsle och har lägre skatt, säger Mats Pettersson.