Samma fel på de nya fakturorna

Gotlands Tidningar har följt upp hur den felaktiga faktureringen från entreprenörer har hanterats inom regionen. Vid granskning av nyinkmna fakturor visar det sig att de flesta feldebiteringarna finns kvar samt att fler har tillkommit.

Foto: Tommy Soderlund

REGIONENS FAKTURAKAOS (GT)2016-02-09 08:40

En stor del av de fakturor som teknikförvaltningen bestridit rör ett och samma projekt – renoveringen av 60 lekplatser på skolor och förskolor över hela ön. Utföraren av jobben som uppgår till minst fem miljoner kronor totalt, är Gotlands åkericentral (ÅC).

Enligt Johan Malmros, enhetschef på en av avdelningarna på teknikförvaltningen och ansvarig för skolgårdsprojektet, har det finns det så stora brister i ÅC:s fakturering att fakturorna i flera fall skickats tillbaka för rättning tre gånger om.

Efter GT:s granskning i december, där vi skrev om hur transportkostnaderna debiterats per timme istället för kronor per fraktade ton material och körd sträcka, har utseendet på fakturorna ändrats. I de senast rättade, tredje generationen, fakturor är transporttjänster omdöpta. De har tidigare kallats för lastbilstransporter men heter nu ”anläggning övriga fordon/maskiner” i fakturaunderlaget.

Enligt Johan Malmros har man kommit överens med sina entreprenörer om att timpris för en lastbil får användas, men till bästa möjliga pris för regionen, om den bistår en grävmaskin vid lastning av material. Vid skolgårdarna har det jobbet i huvudsak handlat om lastning av urgrävd sand på lekplatserna, så kallad schaktning.

– Det gäller inte en lastbil som står och väntar på jobb eller när man kör materialet, på det sistnämnda gäller avtalade priset i kronor gånger mil och ton, säger Johan Malmros.

Men när GT granskar såväl redan godkända som nyligen inkomna fakturor för lekplatserna, finns det fortfarande samma antal timmar debiterade. Det trots att man debiterat per ton och mil. Det innebär att man fått dubbelt betalt för lastbilstransporter.

Priset på den omgjorda varianten av lastbilstransporter, som nu kallas övriga maskiner/fordon, är i vissa fall 960 kronor per timme. Normalpriset för samma typ av fordon (en 3-axlad lastbil) ligger på cirka 700 kronor enligt branschfolk som GT talat med. För att jämföra har till exempel ÅC nyligen lämnat priset 664 kronor i en annan upphandling hos regionen.

– Det är priser som inte gäller längre utan vi har en prislista att följa och det gör vi här, säger Henrik Beijer, vd för Gotlands åkericentral.

I mötesprotokoll från december står det klart och tydligt att principen med självkostnadspris gäller. ÅC får alltså ta betalt vad det kostar dem själva plus ett arvode på åtta procent för vinst. Det ska dessutom vara bästa möjliga pris för kunden

Vid lekplatserna har grävjobben enligt fakturorna utförts till stor del av en hjulburen grävmaskin, i klassen 10-20 ton, som skall faktureras för 711 kr enigt ramavtalet. Den här maskinen har konstant fakturerats som en bandburen grävmaskin i 20-30 tonsklassen till en kostnad av 803 kronor. När GT frågar ÅC:s vd Henrik Beijer om priset säger han att det finns fel i företagets datasystem som automatiskt lägger in priset för varje maskin.

– Det är ingen som ifrågasatt priset detta förut men det är bra att sådana här fel kommer fram vid regionens granskning att det står fel så att vi kan rätta till det.

Och han säger att den maskin som egentligen använts, en Hitachi XS 170w-5, ska debiteras med 711 kronor.

– Vi har haft den uppe för diskussion tidigare och har uppfattningen att den är klassad 20-30 ton.

GT har kollat upp klassningen på den exakta maskin som använts och funnit att det är en 17-tonsmaskin upp till 20 ton.

– Jag måste titta närmare på det, om det du säger stämmer, säger Henrik Beijer.

När GT:s reporter talar med ansvarig för skolgårdsprojektet på regionen, enhetschef för fastighetsförvaltningsavdelningen Johan Malmros, visar det sig att han reagerat på de allra högsta priserna för lastbilstransporter. Det gäller priser som märkligt nog blivit en hundralapp högre i fakturan, jämfört med underlaget från åkaren som kört. Men de priser som följer underlaget, har han inga synpunkter på – trots att det är priser på drygt 850 kronor i timmen.

GT har gjort en djupdykning i jobbet för Garda skola. Där finns det redovisat att en anläggningsarbetare varit på plats i tio timmar, en grävmaskin i 15 timmar och man har till lekplatsen levererat 190 ton sandmaterial transporterat med lastbil från en grusgrop i Etelhem. Alltså cirka en mil lång transport. Det här har lastbilen kört på 28 timmar, varav 13,5 timmar med en stor släpvagn påkopplad. Lastbilen har alltså varit på plats 13 timmar mer än grävmaskinen.

När GT:s reporter visar Johan Malmros flera exempel liknande Gardaskolan, håller han med om att angivelserna för såväl timpris som tidsåtgång är orimligt höga.

– Vi måste sätta oss ner och ta ett rejält grepp om det här. Det är fler avdelningar än min och jag kan inte svara på hur vi ska göra nu, men det börjar bli lite väl mycket som är fel, säger Johan Malmros.

Henrik Beijer säger att det blir fel ibland och därför är det bra att regionen upptäcker dem.

– Det får ta hur lång tid som krävs men vår vilja är att göra rätt och har det blivit fel så ska vi naturligtvis göra rätt. Regionen är en viktig kund för oss och vi skall se till att det blir rätt i slutändan för det kommer det att bli.

Det är dock inte förrän GT påtalar problemen som regionen reagerar på många av felaktigheterna. Och Johan Malmros och flera andra tjänstemän har uppmärksammats på de höga grävmaskinspriserna och felaktiga transportdebiteringarna tidigare. Redan i september påtalade Hans Vistrand och Krister Wiman, två egenföretagare i branschen detta på ett möte på regionen. (Läs mer på nästa sida).

Krister Wiman och Hans Vistrand har även påtalat för regionens tjänstemän om en annan stor post som avviker från avtalet. På lekplatserna, såväl som vid andra stora anläggningsarbeten, hade ÅC fått betalt för arbetsledning, något som ska ingå i timpriset.

Efter GT:s granskning finns tills stor del debiteringen kvar. Skillnaden är att man får se det som en projektledning som i sin tur får gå under kvalificerad utredning, något som finns reglerat i avtalet. Det ska endast användas om det inte rör sig om något avancerat problem som entreprenören stöter på, som till exempel asbest eller andra oförutsedda händelser.

– Projektledning är något annat än arbetsledning, och det är något som en entreprenör måste få betalt för, till skillnad från arbetsledning som enligt avtalet ska ingå i det vanliga timpriset. Däremot måste det redovisas tydligt i underlaget till fakturan vad som har gjorts, säger Johan Malmros.

Man har haft möten med egna underleverantörer, tid för att skriva underlag samt projektledarens möten med ÅC, har lagts på räkningen till regionen för 600 kronor i timmen. Totalt cirka 70 000 kronor för fem veckors jobb.

Det kvarstår fortfarande om många av posterna anses som fel av regionen. Enligt Johan Malmros är det svårt att granska i efterhand när man inte vet vad som gjorts och hur lång tid det faktiskt tog.

– ÅC är generellt sett dåliga på att skriva underlag och det har vi sagt till dem. Det är så att vi måste sätta oss ner och göra en noggrann excelkalkyl på alla fel och för att säkra att man inte betalar någon faktura dubbelt.

Andra avdelningar har redan godkänt och betalat sina fakturor, som har samma fel som Malmros skolgårdsprojekt.

– jag kan inte svara för dem men vi har nog alla olika sätt att granska fakturorna, säger han.

Ett annat stort projekt inom ramavtalet är mottagningsplattan vid Visby reningsverk, ett jobb för cirka 600 000 kronor som beställts av VA-avdelningen. Där är lastbilstransporter fakturerade per timme. Avtalat pris är 3,55 kronor per ton och mil. Arbetsledning ingår i fakturan med 34 timmar, samt platschef med 10 timmar. Båda dessa poster får enl igt avtalet inte faktureras utan skall ingå i ersättningen till anläggningsarbetaren. Fakturan har bestridits och efter GT:s granskning har båda dessa poster bytt namn till teknisk utredning och kostar nu 150 kronor mer i timmen i de nya fakturorna.

En hjullastare som skall kosta 350 kronor per timme kostar i den senaste och godkända fakturan det dubbla. Fakturan har granskats och godkänts för betalning i regionens internkontroll enligt VA-avdelningens chef Jonas Aaw.

För transporterna har ÅC varit underleverantör och konstant fakturerat 718 i timmen till Nybergs. Samma slags transport som ÅC har utfört enligt bästa pris-principen till regionen för 960 kr i timmen för det tidigare beskrivna lekplatsprojektet.

jenny.nilsson@gotlandstidningar.se

0498-202433

Omstritt ramavtal

I juni i fjol började branschgruppen, åtta gotländska företagare som kallar sig Sympatigruppen, fatta misstankar. Sommarens upphandling för inhyrning av maskiner och förare hade stora brister. Upphandlingen stoppades av regionen som insåg att den stred mot lagen för offentlig upphandling, LOU. Regionen valde att inte göra om upphandlingen, utan använde ett befintligt ramavtal för mindre entreprenader.

Den stora knäckfrågan har varit debiteringen för de lastbilstransporter som behövs vid många av de utförda entreprenaderna. Ramavtalet upphandlades sommaren 2014. De billigaste totalanbuden från tre transport- och anläggningsföretag antogs. Eftersom anbudet för lastbilstransporter var det i särklass lägsta hos dessa tre, vann de upphandlingen. Till skillnad från andra efterfrågade priser, som på anläggningsarbetare och olika grävmaskinstyper, låg två av anbudsvinnarna, Nybergs entreprenad och Gotlands Åkericentral på ett lasbilspris motsvarande en tiondel av övriga anbudsgivare.

När upphandlingen stod klar reagerade flera andra entreprenörer och anbudsgivare på det låga priset på lastbilstransporter och man befarade att det inte skulle komma att hållas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om