I mejl efter mejl, genom telefonsamtal och möten, har chefer och beställare vid teknikförvaltningen, samt politiska företrädare i tekniska nämnden, uppmärksammats på felaktigheterna i entreprenaderna som utförts av de tre företagen Gotlands åkericentral, Nybergs entreprenad och Väg- och byggnadsgrus. Och i september påtalade egenföretagarna Hans Vistrand, Hasses grävartjänst och Krister Wiman, Wimans transport och anläggning, att avtalet inte följdes på en väldigt viktig och dyr punkt – transportpriserna.
Men inte förrän GT granskade detta i en serie ariklar i december hände det något. Man började köra på det avtalde priset som gångas med antal ton material och mil man kört. Men lastbilstransporterna på timme finns kvar i fakturorna, bara under ett annat namn och som dessutom är orimligt höga.
– I stället för att rätta till felen och säga till entreprenörer som ÅC att göra rätt, så försöker man linda in det i något det inte är, säger Hans Vistrand.
Priset på ÅC:s avtalade lastbilstransporter är löjligt lågt, enligt honom. Men han betonar att det är tack vare det anbudet som man en gång vann upphandlingen.
– Om regionen bara hade valt att upphandla många av de här jobben så hade man inte behövt döpa om saker för att frångå de avtalade priserna i det här avtalet, som inte är anpassade för de här typen av större projekt, säger Hans Vistrand.
– Det här är jobb som ofta tangerar gränsen för direktupphandling men regionen tycks göra det enkelt för sig och kastar ut jobben på ramavtalet. Det missgynnar andra, oftast mindre entreprenörer, och man hade kanske kunnat pressa priserna mer dessutom, det görs knappast nu när entreprenörerna i fråga överdebiterar.
Förvaltningschef Patric Rambergs kommentar om att det är cirka 200 000 kronor som är felfakturerat både upp och ner, gör att flera jobb i själva verket blivit dyrare. Det finns ett jobb som regionen bara betalat knappt 300 000 kronor för, när det var fakturerat cirka 750 000 kronor.
Det handlar om ÅC:s arbete med att fylla igen Hejnum slamlaguner, ett jobb som slutfördes i september och som Hans Vistrand begärde stopp av hos förvaltnignsrätten. Det lyckades inte då han inte ansågs som part i målet eftersom han inte varit med och lämnat anbud på ramavtalet en gång i tiden.
– Det var då som de började använda rätt lastbilspriser och körde per ton och mil för första gången. De visste att vi hade ögonen på dem.
När det var dags för fakturering begärde Hans Vistrand och Krister Wiman ut underlaget. Det visade sig att man lyckats gånga sträckan man kört sju gånger för mycket. Ett räknefel från ÅC:s sida, som rättades till och räkningen blev mer än hälften så dyr. Det är först efter detta hände som den nya posten med övriga maskiner och fordon börjat dyka upp på ÅC:s fakturor, efter att regionen och leverantören bestämt hur avtalet måste tolkas.
När ÅC, men även Nybergs, tar betalt för både och, får det Hans Vistrand att reagera starkt.
– Även om man får fakturera timpriser trots att det strider mot avtalet så skall det väl ske till marknadsmässiga priser? Om regionens beställare kan sitta och godkänna priser på 960 kronor i timmen för en lastbilstransport så kan man ju bara undra vad de mer godkänner. Det är så bedrövligt så man tror inte att det är sant. Enligt honom är ett normalpris cirka 700 kronor och då är det avrundat uppåt. Och i en tidigare upphandling från i juni 2015 lämnade ÅC ett pris på 664 kronor för samma tjänst.
– Fastlandsföretagen skulle åka ner om de fick höra att det är vad Region Gotland betalar sina leverantörer. Det är bara ett enda stort pengaplockande ur skattebetalarnas fickor och ingen reagerar.
När han och de andra i gruppen insåg att regionen inte tänkte rätta felen, begärde de ut samtliga fakturor som kommit in på ramavtalet sedan starten i juni 2014. Totalt 7 000 papperskopior.
– Det är inte många av tusen fakturor som är rätt. Något vi påtalat för regionen. Men den enda ”tacksamheten” vi har fått är en faktura på 19 444 kronor för handlingarna, säger Hans Vistrand.
Han betonar att det i första hand är regionens ansvar att se till att faktureringen blir rätt.
– Visst är det moraliskt dåligt av entreprenörerna men det är ju regionen som godkänner detta. Samtidigt som man ska spara in på allt annat just nu som skolor och badhus och allt annat, säger Hans Vistrand.