Regionens kostnader för Botaniska trädgården, Botan, är något som diskuterats många gånger.
– Det är en jobbig fråga, för oss, för DBW och för dem som jobbar där, säger Tommy Gardell (S), ordförande i tekniska nämnden.
Region Gotland har ett driftsavtal med DBW som löper till och med 2018 där teknikförvaltningen står för driften av Botan. Personalen är anställd av regionen, något man nu vill ändra.
– Jag har i dag fått okej från nämnden att fortsätta diskussionerna med DBW om att vi på sikt kliver ur vårt uppdrag och att de hittar en annan entreprenör, säger Patric Ramberg, chef för teknikförvaltningen.
Någon besparing på kort sikt blir det inte. Patric Ramberg förklarar att han vill omvandla avtalet till ett driftsbidrag på samma summa som driften kostar i dag, det vill säga 1,2 miljoner per år.
– Det innebär att vi inte har något operativt engagemang, vi behöver inte ha personal där, säger Patric Ramberg.
Både Patric Ramberg och Tommy Gardell påpekar att Botan är viktigt som besöksmål för Visby och ingen vill sia om vad som händer efter 2018. Men de medger att det blir lättare att helt kapa stödet när den egna driftsverksamheten har avvecklats.
– Botan är en viktig verksamhet, men det tillhör inte våra kärnverksamheter, sådant som vi är ålagda att sköta. Det finns fördelar om driften läggs över i privat regi. När vi exempelvis ska köpa in något så måste det göras en upphandling efter konstens alla regler, säger Patric Ramberg.