”Så vackert, så ömsint och så tekniskt briljant”

Lena Torndahl besökte invigningen av Gotland Chamber Music Festival och slogs av en magisk stämning i vacker miljö.

Koloratursopranen Kerstin Avemo underhöll publiken.

Koloratursopranen Kerstin Avemo underhöll publiken.

Foto: Karl Melander

Recension2023-07-26 14:53

Allt var perfekt. Solen lyste milt, den annars så hårda vinden var bara en loj fläkt och stämningen var glad och förväntansfull när den stora publiken bänkade sig i Sankt Nicolai-ruinen på tisdagskvällen för att se och lyssna till den magnifika invigningskonserten av Gotland Chamber Music Festival. Staffan Scheja, grundare och konstnärlig ledare, hälsade alla välkomna till årets festival, som är nummer trettioåtta i ordningen.

Det omväxlande programmet inleddes av dragspelaren Irina Serotyuk som med imponerande teknik och en lyrisk ton bjöd på en karpatisk rapsodi och ett nyskrivet stycke av Anders Hillborg. Sedan växlade stämningen när det blev plats på scen för Staffan Scheja och koloratursopranen Kerstin Avemo som med sin vackra, höga stämma sjöng tre sånger av Grieg och fyra av Jean Sibelius. 

Scheja spelade så lyhört och innerligt och fick de kända sångerna att skimra med en dunkel glans och Avemo stod där, rank och stilla, och lät sin vidunderligt vackra stämma klinga. Allting stillnade och åhörarna blev blanka i ögonen. Sedan dånade applåderna för det här blev ett magiskt ögonblick.

Strax därpå bjöds publiken på ännu en förtrollad stund när de kända musikerna Bengt Forsberg, piano och Cecilia Zilliacus, violin tillsammans med Kristina Winiarski, cello gav oss en ljuvlig tolkning av Johannes Brahms kanske mest älskade pianotrio, den i H-dur. Så ljust och glädjerikt blev till slut detta stycke som Brahms skrev i tjugoårsåldern men sedan gjorde om i grunden efter åtskilliga decennier. Från mörker till ljus. Vilket samspel, så vackert, så ömsint och så tekniskt briljant som dessa musikanter bjöd på till synes utan minsta ansträngning.

Kvällen blånade, koltrasten visslade en aftonserenad och svalornas ljusa skrin hördes genom de höga fönstren i kyrkoruinen när det blev plats på scen för klassiskt skolade pianisten, jazzkillen och improvisatören Joel Lyssarides och bouzoukispelaren Georgios Prokopiou. Vackert, flödande, improviserat men också hårt hållet rytmiskt med toner från Grekland, Turkiet, Armenien och som avslutning lite Kurt Weill.

Kammarmusikfestivalen fortsätter med kyrkokonserter i Dalhem, Fröjel och Gammelgarn på onsdag, en spännande konsert på Bläse kalkbruksmuseum på torsdag och på fredag blir det två konserter i Sankt Nicolai kyrkoruin, en vid lunchtid och sedan en sprakande grand finale med mängder av artister och härlig musik av alla de slag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!