Det skulle bli hans drömbil när han inledde bygget för över ett år sedan i samarbete med dåvarande rallyutskottet i Svenska Bilsportförbundet som samtidigt ville jobba fram ett nytt reglemente för Grupp H. Klassen innehåller just nu en gammal vagnpark och nu ville man fräscha upp klassen med bilmodeller som säljs i dag och göra klassen attraktivare.
Redan till förra årets Rally Gotland hoppades Johan få bilen klar, men det gick inte. Men till i år skulle det inte vara några problem, trodde han.
I morgon startar rallyt och fortfarande är inte hans nybygge godkänt.
– Just nu är jag riktigt less på rally, vet inte ens om jag vill avsluta säsongen, säger han.
Johan var sugen på att bygga något nytt efter det reglemente som hölls på att ta fram. Han fick klartecken från rallyutskottet att bygga parallellt och få fram ett regelverk som skulle passa alla.
Men sen hände det saker i förbundet, flera personer i rallyutskottet slutade och där råder det delade meningar om de sparkades eller valde att gå själva. Men det blev i alla fall plötsligt nya villkor för Holmberg och förbundet hade en del synpunkter på bilen.
– Jag har inte en aning vad som ska ändras eller vad jag ska göra för att få bilen godkänd, förbundet säger ingenting, säger han.
Men på förbundet håller man inte med Johan.
– Han har fått information och vet vad som gäller, säger Kenneth Thorén, ordförande i Svenska Bilsportförbundet.
Urban Wahlberg som är fadder, det vill säga en länk mellan Bilsportförbundet och rallyutskottet vill helst inte kommentera ärendet.
– Det är jättetråkigt att det blivit så här, men jag tycker det blir så fel att kommentera det här i media, säger han.
Men vad är det som är fel med bilen?
– Du ska nog prata med vår ordförande i den tekniska gruppen, säger Wahlberg.
– Som det är nu så finns egentligen inte bilen, det som saknas är kvitto på karossen från England, vi måste säkerställa att den kommer därifrån innan vi kan utfärda ett chassinummer, men de jobbar på att få fram det.
Och fortsätter:
–Första kvartalet 2017 ska det nya reglementet presenteras för att sen gälla 2018, då kanske han får ändra en del saker på bilen för att den ska passa om alla papper är klara, säger Johan Westergren, ordförande i tekniska gruppen.
Just nu hoppas Johan bara att allt ska lösas, men innan dess så får premiärtävlingen vänta med miljonbygget.