Fler beställer svarttaxi på Gotland - via nätet

Svarttaxi via sociala medier är ett fenomen som ökar kraftigt. På Facebook finns flera gotländska grupper för den olagliga företeelsen.

Inlägg av medlemmar i den gotländska Facebookgruppen.

Inlägg av medlemmar i den gotländska Facebookgruppen.

Foto: Jenny Nilsson

Raggar kunder på Facebook (GT)2018-06-20 10:03

Svenska Taxiförbundet har gjort en uppföljning på sin rapport från september 2017 där man kartlagt 100 aktiva svarttaxigrupper på det sociala nätverket. De nya siffrorna, som offentliggjordes i måndags, visar på en kraftig ökning.

Nu handlar det om 150 grupper på Facebook med totalt cirka 130 000 medlemmar. Mörkertalet beräknas vara mycket stort, enligt Svenska Taxiförbundets direktör Claudio Skubla:

– Vi vet att det finns andra plattformar som detta förekommer men vi har inriktat oss på Facebook. Det finns framförallt olika chattfunktioner, antingen via Facebook eller andra appar eller forum, som är svårare att upptäcka än vanliga grupper som ofta är helt öppna. Ibland finns ett uttalat företag som står bakom sidan.

Förbundets genomgång visar att fenomenet är spritt i hela Sverige.

– Svarttaxi är inget nytt men det har förflyttat sig från stortorget till Facebook och andra sociala medier. I och med den här digitaliseringen har det blivit ett samhällsproblem som blir allt mer svårkontrollerat, säger Claudio Skubla, som menar att verksamheten är ett allvarligt hot mot hela taxinäringen på sikt.

Gotland utgör inget undantag. En gotländsk Facebookgrupp som Svenska Taxiförbundet identifierat går ut på att användarna lägger ut en efterlysning på vad de söker eller erbjuder. I skrivande stund har över 600 gotlänningar gått med i gruppen, 17 av dem bara under den senaste månaden.

Andreas Björksved, ägare av företaget Taxi Norr på Gotland, bekräftar att det finns flera sådana här grupper på Gotland.

– Jag har sett att de byter namn ibland och kan inte säga hur många det finns, men jag känner till minst fyra stycken.

Han ser inte Facebookgrupperna som något stort problem – just nu – men fenomenet kan bli ett hot mot hans företag och den övriga, seriösa, taxinäringen om den skulle bli mer omfattande.

– Det är svårt för polisen att bevisa och ta fast de som kör. Det vi kan göra från branschen är att fortsätta att försöka visa oss från vår bästa sida.

Polisen på Gotland utreder då och då fall av misstänkt svarttaxi.

– Men det är den gamla vanliga typen, med bilar som trålar efter folk på stan. Huruvida detta börjat i en grupp på sociala medier eller inte, det vet jag inte så mycket om. Det finns säkert insatser som riktar sig mot just detta men det är inget som vi gör från Gotland utan det sker i så fall i Stockholm eftersom vi tillhör den regionen, säger Fredrik Persson, polisområdeschef på Gotland.

Svenska Taxiförbundet har sedan en tid krävt att lagstiftningen ska ses över för att ge polisen verktyg att följa beställningar och betalningar som sker digitalt.

– Till dess kan man åtminstone uppdra åt polisen att utreda de här brotten. I dag, i och med den nya organisationen, har man ju nedmonterat trafikpolisen, säger Cludio Skubla.

Precis som resten av branschen vill Andreas Björksved gärna se en lagändring med större möjligheten för polisen. Men lika viktigt är det att folk i allmänhet tänker till och inser farorna med att åka svarttaxi.

– Det är fel av så många anledningar. För det första är det livsfarligt att sätta sig i en sån bil. Man vet aldrig vem som kör eller om bilen ens är besiktad. Sen bidrar man till en verksamhet som på sikt gör det dyrare att åka med en riktig taxi. Men jag tror att folk i det långa loppet förstår att det är värt att välja att åka säkert, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om