Bilförsäljningen har slått rekord månad efter månad det senaste året. En starkt bidragande orsak är att alla bilföretag marknadsför privatleasing hårt. Hittills i år har privatleasingen ökad med 89 procent.
På Gotland är ökningen ännu större. Under januari- september har 116 gotlänningar tecknat avtal om att hyra i stället för att köpa, en ökning med 147 procent.
– Privatleasing har funnits i 6-7 år, men det är först nu den har tagit fart, säger Roger Ogestad vid Visby Bilcity.
Han har flera förklaringar till uppgången. Ökad konkurrens har gjort att bilföretagen tävlar om mest attraktiva erbjudanden. Låg ränta hjälper till att pressa priset.
– Nu är erbjudandena så attraktiva att många som tänkt köpa en begagnad bil väljer privatleasing i stället. Mest är det mindre modeller som efterfrågas. Man har den som andrabil i familjen, säger Roger Ogestad.
Roger Ogestad tror att privatleasingen kommer att öka. Han får medhåll av Mats Pettersson vid Lundins Bil.
– Alla bilhandlare håller på med det här. Hos oss kan vi ordna privatleasing på alla modeller, säger han.
Privatleasing innebär att man hyr i stället för att köpa bilen. Vanligast är en avtalsperiod på 36 månader med betalning per månad. Lägger man till lite kan man få extra tillbehör, exempelvis vinterdäck och serviceavtal.
– Jag tror många tycker att det är ett enkelt sätt att skaffa en ny bil, säger Mats Pettersson.
Men det finns några fallgropar. Med anledning av att privatleasingen ökar gick Konsumentverket förra månaden ut och varnade för oväntade kostnader som kan följa av ett leasingavtal.
Samtliga företag som Konsumentverket granskade förbehöll sig rätten att höja avgiften under avtalsperioden. Blir det fel på bilen måste man ändå betala månadsavgiften, och väljer man att bryta avtalet i förtid blir det dyrt.
Konsumentverket varnar även för den dag då avtalet upphör och bilen ska lämnas tillbaka. Den ska då vara i ”normalt skick” och utan ”onormalt slitage”. Men vad som menas med det är i många fall oklart.
– Vi ser att avtalen är otydliga och svåra att förstå. Konsumenten riskerar att drabbas av stora och oförutsedda kostnader, säger Martin Ekelöf som är jurist vid Konsumentverket.
En av de bilhandlare GA pratat med är inte så glad över privatleasing.
– Privatleasing lockar många som egentligen inte har råd med ny bil, eller är i en fas i livet där mycket kan ändras. Att då binda upp sig för att betala stora summor under tre år innebär en stor risk, säger han och tillägger:
– Många ser privatleasing som en säker affär, men det är precis tvärtom. Kunden har ingenting att säga till om, särskilt inte vid tillfället då bilen lämnas tillbaka efter 36 månader och ska skärskådas in i minsta detalj. Kräver handlaren en omlackering av en dörr kan det kosta tusentals kronor.
Bilhandlaren, som vill vara anonym, förordar i stället den klassiska varianten köp på avbetalning.
– Du måste betala 20 procent i kontantinsats, men sedan är det du som är ägare och bestämmer.