Destination Gotland hade bjudit in ett stort antal personer till premiärminglet vid Klosterlängan i Visby. Där fick de inbjudna gästerna för första gången se filmen som spelades in i juli förra året. Hill och Ligistfilm har på uppdrag av Destination Gotland spelat in filmen. Jessica Aronsson, produktionsledare, säger att teamet hade stora utmaningar under inspelningsdagarna.
– Den största utmaningen var vädret. Det är lite fascinerande, eftersom det var nästan exakt samma väder när vi spelade in första filmen. Då var det nästan identiskt väder och tänkte att vi inte skulle kunna slå det, säger Jessica Aronsson.
Hur tycker du att filmen representerar Gotland?
– Utifrån hur jag känner Gotland tycker jag att filmen ger en rättvis bild. Det är en magisk plats som ligger många varmt om hjärtat. I år har vi fått med krog- och nöjesliv samt sol, bad och värme på ett annat sätt än i första filmen, säger Jessica Aronsson.
Karin Pettersson, marknadskoordinatior vid Destination Gotland, är nöjd med filmen som visades och som man nu kan se på Helagotland.se.
– Filmen är till för att man ska tänka på Gotland som ett semestermål. Man ska få en känsla för ön, säger hon.
Hon säger att filmen förra året gav en effekt på resandet mellan Nynäshamn och Visby.
– Vi hade en ordentlig ökning på Nynäshamn och då riktade vi tv-reklamen mot Stockholm- och Mälardalsområdet. Vi får se om filmen kommer att riktas mot samma område, eller om vi fokuserar på fler områden, säger Karin Pettersson.
Om filmen inte går att se här ovanför kan du se den genom att klicka HÄR >>