Turistbyråchefen Daniel Eriksson har suttit på sin post i tre år men har varit inom organisationen i nio år.
– Det dök upp en intressant möjlighet och det är alltid bra att flytta på sig, berättar han.
Från den 21 november tar han över som marknads- och kommunikationsansvarig på Länsförsäkringar Gotland och han lämnar därmed turistbranschen.
– Folk säger att jag gör ett lappkast men det håller jag inte riktigt med om. I dag jobbar jag med varumärket Gotland, och att driva varumärkesarbetet framåt är det jag ska göra även på mitt nya jobb.
Det är en het bransch han nu lämnar. Det har talats om flera rekord när det gäller turismen på ön under sommaren och bygget av kryssningskajen kommer att göra Gotland ännu mer spännande som destination framöver.
Men kan Gotland ta emot hur många turister som helst med tanke på vattenbristen?
– Absolut, men kanske inte mitt i juli. Gotland måste fortsätta att jobba med att vara en destination året runt, säger Daniel Eriksson.
När han ser tillbaka på sin tid på Inspiration Gotland och turistbyrån är det framför allt arbetet med att få hit utländska journalister som han lyfter fram.
– Att bearbeta internationell press syns kanske inte så mycket här på Gotland men det har gett mycket och är ett otroligt verktyg i kombination med vanlig marknadsföring.
Nu lämnar han över till kollegorna att fortsätta på den inslagna vägen. Vem som blir Daniel Erikssons efterträdare är ännu inte klart.