Pilot tappade kontroll över flygplanet – girade av landningsbanan

Under en övning förlorade piloten kontrollen över sitt segelflygplan vid landning. Planet fick betydande skador. Nu fastslår Statens haverikommission vad som låg bakom den inträffade olyckan.

Flygplanet var av modellen Diamond HK36 TS.

Flygplanet var av modellen Diamond HK36 TS.

Foto: Statens haverikommision

Othem2025-04-17 17:30

Det var i juni förra året som en pilot misslyckades med en landning på Othems flygfält, vilket resulterade i stora skador på flygplanet.

Piloten stod i begrepp att förnya sin behörighet för att flyga ett segelflygplan när olyckan var framme. Med honom i cockpit fanns en kontrollant, och det var under en landningsövning som kontrollen av flygplanet förlorades. Detta resulterade i att flygplanet girade ut i högt gräs och fick betydande skador. Ingen person skadades vid olyckan.

undefined
Delar av bakdelen inklusive stabilisatorn gick av till följd av olyckan i Bunge.

Statens haverikommission, SHK, har nu utrett händelsen och slår bland annat fast att olyckan orsakades av bristande förberedelser inför flygningen. Kommunikationen mellan pilot och kontrollant var bristfällig. Vidare slår SHK fast att piloten hade otillräcklig höjd till marken vid landningen och att bromsarna sannolikt varit i utfällt läge vilket ledde till att planet oavsiktligt tog mark.

SHK skriver också att omgivningen runt Othem flygfält bidrog till att flygplanet fick betydande skador. Så som att propellerns spetsar gick av och att delar av bakpartier på flygplanet skadades. Dessutom var flygplanets totala vikt för hög, vilket också antas ha påverkat stabiliteten.

Svenska segelflygförbundet har efter olyckan vidtagit åtgärder och därför har SHK valt att avstå från att utfärda några säkerhetsåtgärder.

undefined
Skadorna på flygplanet blev allvarliga. Inga personer kom till skada.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!