Ölets dag har sedan 2012 varit den dag på året då producenter och intresserade har fått tillfälle att rikta strålkastarljuset mot sin favoritdryck. Under onsdagen firades dagen på flera bryggerier på Gotland med provsmakningar, rundvandringar och andra aktiviteter.
På Barlingbo Bryggeri hade man öppet hus och höll guidade turer. Bryggeriets medgrundare, Niklas Gustafsson berättar att han sett ett växande ölintresse i samhället och det är framförallt IPA kunderna inte tycks få nog av.
– IPA-trenden har funnits i 15-20 år och det är fortfarande mycket det som gäller. Förr i tiden var en stor stark som regel en lageröl. På senare år har IPA blivit det många beställer, säger han.
En stor skillnad hos konsumenterna idag är att man är mer djärv när det kommer till att testa nya sorter. Detta har Niklas Gustafsson noterat i bryggeriets restaurangdel som hade fullt upp under onsdagen. Flight, eller ölplanka på svenska, med olika sorter är en populär beställning, säger bryggaren.
– Folk vill ha mer specifika sorter. Innan sade folk ”ge mig en skön lager”. Idag kan folk be om en amerikansk IPA med mycket citrus. Det finns ett helt annat intresse för hur ölen görs och vad som får den att smaka på olika sätt. Det är en stor förändring.
Ett annat trendbrott är att kvinnor har fått ett allt större intresse för öl. Niklas Gustafsson tror att det kan hänga ihop med att surölet blivit allt populärare.
– IPA:n tilltalar i större utsträckning män. Kvinnor dricker kanske framförallt champagne, vin och lite syrligare saker. I den smakpaletten passar surölet bättre in. Man får frukt, syra och något friskt och fräscht, säger han.
På andra sidan staden anordnade Gotlands Bryggeri en ölprovning. Femton exalterade gäster klev in i källaren för att smaka på både gamla och nya sorters öl. Även på detta bryggeri har man noterat trenderna som gått från lager och IPA till suröl och även alkoholfri öl.
Bland besökarna på ölprovningen var preferenserna delade. För många är lager och IPA en favorit. För Love Gower är favoriten Guinness, som han menar är välbalanserad och len.
– Men till vardags blir det ofta någon lager, säger han.
Amerikanerna Oliver Kubik och Ellie Carlson har kommit hela vägen från sitt hem i London för att utforska den svenska ölen. De berättar att det är väldigt vanligt med lokala bryggerier i USA.
– Öl passar särskilt bra med enkel och friterad mat, som pizza eller burgare, säger Ellie Carlson.
När provningen lider mot sitt slut har besökarna lärt sig nya saker. Även Anette Olsson, som vanligtvis inte föredrar öl, uppskattade upplevelsen.
– Det är andra gången jag är på ölprovning och det är väldigt spännande. Det är massor med dofter och smaker som är roliga att utforska, säger hon.
I sällskapet sitter även Jonas Persson som är en stor ölentusiast. Hans favorit är lager men provar regelbundet olika sorters ale: en bitter, fyllig och mörk öl.
– Jag köper inget specifikt märke utan testar massa olika sorter. Det beror på vad jag är på för humör där och då på systemet, berättar Jonas Persson.
Att våga testa nya sorters öl är även viktigt för Gotlands Bryggeri. Emma Rautiainen, som höll i provsmakningen berättar om de olika lukt- och smaksensationerna i ölen som disktrasa, koriander, havssalt och granskott.
– Systembolaget brukar be oss att göra drycker efter vad som är trendigt, till exempel att ta fram en veteöl, säger Emma Rautiainen och håller upp veteölen Wisby Weisse som doftar av tropisk frukt och skumbanan.