Att minska matsvinnet är ett exempel på att uppnå en mer hållbar konsumtion. Och att gotlänningarna har anammat budskap som mindre slöseri på mat och att handla mer varor som produceras med minsta möjliga klimatpåverkan. Men hittJennie Thorsills är det främst inom dagilgvaruhandeln.
Konsumtionen av nyproducerade kläder och hemtextilier i Sverige ökar enligt en ny kartläggning av Naturvårdsverket som publicerades i fredags. Slutsatsen är att trots större mängd återanvändning i form av ökad försäljning av second hand är textilkonsumtionen inte hållbar.
Precis som matkedjorna är det mer regel än undantag i dag att klädföretagen har en utvecklad miljöprofil. Och ute i butikerna i Visbys shoppingstråk märks det att kunderna är medvetna och många vill att deras klädinköp ska vara mer eller mindre klimatsmarta.
– Jag får dagligen frågor om detta, som var kläderna är tillverkade och om det är schyssta villkor för arbetarna i landet, säger Lotta Smedberg som är visual merchandiser på Lindexbutiken i Visby.
Strax utanför Österport ett kompisgäng tagit en liten paus i solskenets Visby denna fredag och löningsdag för många. De fyra tjejerna, samtliga i 20-årsåldern, har vad de själva beskriver som är en sund inställning till den kollektiva oron kring klimathotet.
– Jag tror att vår generation har växt upp med det på ett annat sätt. Jag har i alla fall pratat om miljön på varenda lektion i skolan i princip, man har åtminstone med sig tänket i varje ämne. Det har nästan varit lite väl mycket men det är väl bra också, säger Jennie Thorsell.
Ingen av dem är bosatta på Gotland men några har jobbat här under en eller flera somrar. På frågan om gotlänningarnas miljötänk, generellt sett, har de bara gott att säga:
– Jag har tänkt mycket på det faktiskt! Hur ni sopsorterar till exempel. Men också att man tänker mycket på att spara vatten, säger Sara Karling Hultén som hyrt bostad i Visby under sommarveckorna.
Att man informerar mycket till medborgare och turister, som redan på färjan över, samt på sopbilar och andra platser, är en annan observation de gjort.
För egen del har den senaste tidens klimatfokus påverkat även dem - även om klimatet länge funnits i bakhuvudet vid olika val och beslut i vardagen.
– Det har nog blivit väldigt mycket verkligare för många nu under sommaren. Det går liksom inte att blunda för längre, även om ingen kan säga säkert hur vädret hänger ihop med den globala uppvärmningen. För mig är det jätteviktigt att inte köpa saker i onödan, säger Agnes Miller.
Hon har uppmärksammat att många pratar om sin "klimatångest" men vet inte riktigt hur hon ska tolka begreppet.
– Om det betyder att man mår jättedåligt och får riktig ångest så skulle jag inte säga att det passar in på mig. Jag tänker på det lite hela tiden men jag får inte panik om det är något på nyheterna om klimatet, säger Agnes Miller.
Tjejernas strategi för att minska sin klimatpåverkan handlar just om enklare val i vardagen. Som i dag på en shoppingtur – eller hur var det nu med den saken?
– Ja det här känns ju lite motsägelsefullt! utbrister tjejerna angående att inte köpa plastpåsar i önödan.
Men just i dag "behövde" tre av fyra en påse när de handlat på en av apotekskedjorna i stan.
– Inuti ligger det i alla fall en hudkräm som är ekologisk, något som jag hade planerat att köpa just därför, säger Agnes Miller.
När det gäller just klädesplagg, en vara med stor klimatpåverkan bland annat för att det oftast tillverkas långt bort, så är det bästa rådet nog att rakt av undvika onödiga inköp, enligt tjejerna.
– Jag brukar fundera innan jag köper något ifall jag har en kompis som har något att låna istället. Klädbytardagar är en annan bra grej. Det är såklart bra för plånboken också, men miljön är en lika stor faktor för mig, säger Agnes Miller.
I butiken Mojo på Adelsgatan säljer man kläder som är tänkta att hålla längre än till nästa säsong eller år.
– Vårt koncept är kort och gott hållbart mode. Det är dyrare än hos de stora budgetkedjorna men bättre kvalitet – och framförallt så handlar våra kunder mer sällan vilket talar för sig själv i fråga om klimatpåverkan, säger Jonny Pettersson, ägare.
Han märker också av en stor miljömedvetenhet och efterfrågan på klimatsmarta varor bland kunderna.
– Men alla bryr sig inte, så är det ju. Det är en skiljelinje, de som tänker på klimatet när de köper kläder – det är deras medvetenhet som också ökat.