På onsdagen hölls ett uppstartsmöte för Gotlands nya kryssningsnätverk på Joda Bar & Kök i Visby. På plats fanns omkring 60 representanter från öns besöksnäring, och enligt Monica Frisk, vd för Gotlands Förenade Besöksnäring (GFB), fick planerna på ett nytt nätverk ett positivt mottagande.
– Vi fick många intresseanmälningar på plats och det hela togs emot positivt. Jag har känt att man från besöksnäringens sida är väldigt otåliga och ivriga att komma igång med förberedelserna. Man vill förstå hur kryssningsindustrin fungerar och jag är väldigt glad att vi med det här nätverket får en möjlighet att sprida kunskapen, säger hon.
Nätverket är ett samarbete mellan GFB, Region Gotland, Inspiration Gotland samt Copenhagen Malmö Port, som kommer att hyra kajen av regionen. Samtliga kommer även att ha representanter med i nätverkets styrelse.
– Nätverket kommer att bestå av fyra arbetsgrupper med olika fokusområden. Det kan handla om allt från själva kajbygget, till hur mottagningen av turisterna ska fungera och om logistik och produktutveckling. Det finns så många frågor där man måste samarbeta för att få det att fungera.
Sett utifrån kan man tycka att det finns väldigt många nätverk på Gotland, behövs det verkligen ett till?
– Vi har också diskuterat det där. Det finns ju en uppsjö av nätverk på ön, men kryssningsindustrin är så speciell att vi tycker att det här nätverket behövs. Det är en tuff internationell industri med mycket lagar och regler samt hårda krav från rederierna. Man brukar säga att om man klarar av kryssningsturism så klarar man all annan turism också. Därför behövs det här nätverket, säger Monica Frisk.