Sandra Kastås, 34, blir ny kommunikationschef för Mensa International. Hon är sedan tidigare pr-ansvarig för svenska Mensa och driver egna pr-byrån Orakel PR. Hon ser med tillförsikt fram emot det nya uppdraget.
– Det var vår ordförande i Sverige som rekommenderade mig att söka den här tjänsten. Styrelsen i den internationella delen hade sedan en uttagningsprocess och slutligen föll deras val på mig, säger Sandra Kastås.
Hur känns det att få ett sådant här uppdrag?
– Det är jättekul såklart, det är jätteroligt, säger hon.
Det finns totalt runt 135 000 personer i världen som är medlemmar i Mensa och för att vara med i föreningen måste man ha ett IQ på över 131.
– Mitt jobb blir nu hur man strategiskt ska kunna synas ännu mer med Mensa. Det är ungefär två procent av befolkningen i världen som skulle kunna bli medlemmar. Jag ska också försöka sticka hål på myter som att Mensa är någon klubb för kufar. Jag har varit på många möten och jag kan inte se någon grej som håller ihop alla. Det finns förutfattade meningar som inte alltid uppfylls, säger hon.