I början av året tog bolaget Swedish Composites AB, med Kenth Lindkvist och Niklas Lundh i täten, över båtfabriken. Fabriken har 14 anställda båtbyggare.
– Samtliga anställda har tidigare byggt båtar för CMI eller Nimbus, de är de bästa båtbyggarna och har handplockats, säger finansiären Håkan Lindström.
Det är tack vare hans bolag Knot AB, under namnändring till Hoc Yachts AB, som det åter är tillverkning av lyxbåtar i båtfabriken.
– Vi har valt Swedish Composites för att vi har valt Gotland. Vi vill att det ska bli bra skriverier kring fabriken, det har varit ett sådant debacle kring Gneabaffären som vi blev indragna i, säger Håkan Lindström.
Den första båten, HOC 33 P, ska sjösättas för tester inom några veckor. Det är en 33 fots motorbåt i komposit med en ny patentskyddad bottenkonstruktion. Designern Vilhem Djurberg säger till tidningen Båtliv att det är "rena paradigmskiftet för planande båtar", jämfört med vanlig v-botten eller stegad botten. Det nya skrovet ska göra att båten klarar högre fart i hårdare sjö än andra båtar i samma storlek.