Han får toppjobb på Destination Gotland

Johan Lindvall tar över efter Per-Erling Evensen på Destination Gotland. ”Jag är mycket stolt".

Johan Lindvall, Destination Gotland

Johan Lindvall, Destination Gotland

Foto: Dennis Pettersson/Helagotland.se

NYREKRYTERING2015-10-02 08:20

Per-Erling Evensen beslutade sig i våras för att lämna rollen som information- och marknadschef hos Destination Gotland efter 18 år i bolaget. Sedan ungefär ett halvår tillbaka har man letat efter hans efterträdare.

Nu är det klart att Johan Lindvall, 44 år, tar över hans roll på Destination Gotland. Nu heter rollen i stället marknads- och försäljningschef.

– Det är tydligare fokus mot marknad och försäljning. Det är en tydligare inriktning mot det nya målet att nå två miljoner passagerare, säger Johan Lindvall.

LÄS OCKSÅ: Därför lämnade Johan Lindvall Svenska Spel

Han tillhörde under många år Svenska spel innan han beslutade sig för att lämna i början av 2014. Därefter var han aktuell att ta över som generalsekreterare på Svenska fotbollförbundet, ett jobb som slutligen gick till Håkan Sjöstrand. I september samma år startade han i stället   företaget Generate Partnerships tillsammans med tre andra delägare. Nu ser han fram emot att få börja arbeta hos Destination Gotland. Under torsdagskvällen undertecknades kontraktet och på fredagsmorgonen informerades övrig personal, i mitten av november börjar han på sin nya tjänst.

– Jag är mycket stolt över att nu få tillhöra ett sådant anrikt företag. Det är kul att ha en sådan roll att man på ett eller annat sätt berör. Det gör verkligen Destination Gotland i det uppdrag som man har, säger Johan Lindvall.

– Jag känner igen mig från min roll på Svenska Spel. Det här är ett företag som gotlänningarna alltid tycker något om och det är inspirerande.

Var det självklart att tacka ja?

– Jag har haft en väldigt rolig roll att få arbeta med idrott och sponsorskap i Generate. Men när man bor på Gotland med familjen och barnen var valet enkelt. Med min erfarenhet fanns det ett antal roller som jag kunde tänka mig på ön. Det här var definitivt en av dem, säger Johan Lindvall.

Hur ser du på att ta över efter Per-Erling Evensen?

– Per-Erling gjorde det på sitt sätt och jag kommer göra det på mitt sätt. Men jag har stor respekt för det han gjort. Jag tror att jag kommer passa bra in i de utmaningar som Destination Gotland står inför framöver, säger Johan Lindvall.

LÄS: Evensen om varför han lämnade DG

Han säger att han ser fram emot att få börja arbeta med sitt nya team.

– Jag är imponerad över det som har gjorts med kampanjen ”Jorden runt på en ö” och jag ser fram emot att få lära känna mina nya kollegor, säger Johan Lindvall.

Bolagets vd Christer Bruzelius är nöjd med rekryteringen av Johan Lindvall.

– Vi får en person med gedigen erfarenhet från marknadsföring och försäljning. Johan Lindvall kommer att bidra med marknadsföringen av vår verksamhet och Gotland som destination, säger Christer Bruzelius.

Ni valde mellan flera olika personer. Varför blev det just Johan Lindvall?

– Johan kommer med sin bakgrund och erfarenhet förstärka Destination Gotland på ett väldigt bra sätt. Med Johan ombord utvecklar vi samverkan kring att sälja Gotland som destination och som plats att bo, leva och verka på, säger Christer Bruzelius.

Johan är yngre bror till Peter Lindvall som för några månader sedan utsågs till regiondirektör för Region Gotland. Nu har de båda bröderna två toppjobb på ön.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!