Videon är inte längre tillgänglig
Sjöfartsverkets bas i Visby har varit utan helikopter i tre år. De senaste två åren har besättningarna på verkets fem baser, totalt 80 personer, utbildats i den nya AW 139. Sammanlagt finns sju helikoptrar, varav en alltid ska utgå från Visby.
Sjöfartsverket sammarbetar både nationellt och internationellt i räddningssammanhang och uppdraget är att hjälpa alla nödställda, till havs och i luften.
I nya lokaler, i en hangar på Visby flygplats, bor de fyra i besättningen tillsammans i sju dagar. Därefter är de lediga i tre veckor. Sammanlagt 16 personer, samtliga män, arbetar på basen i Visby.
Den nya helikoptern krävde större utrymmen och basen har därför flyttat till en annan hangar.
– Hangaren är väldigt stor och vi har möjlighet att ha två helikoptrar här om det behövs. Vi har byggt till kontors- och bostadsdel, säger Lars Jakobsson, pilot, baschef och en av två gotlänningar på basen.
Anledningen till att Visby varit obemannad under utbildningstiden är att beredskapen har upprätthållits av de andra stationerna.
Kan gotlänningarna känna sig tryggare nu?
– Absolut! Vi samarbetar med Falck ambulans och Region Gotland. Bemanningen på norra och södra Gotland nattetid har varit dålig, som gotlänning tycker jag att det är ett jättelyft! säger John Jonsson, ytbärgare på helikoptern.
Den nya helikoptern är större och tyngre än den gamla och har även lite ny utrustning som inte fanns tidigare.
– Den här har två vinschar, vilket är min livlina. Även om något händer kan jag bli uppvinschad och arbetet fortsätta, säger John Jonsson.
Helikoptern har också två livflottar, för sammanlagt 34 personer, samt flottörer som kan blåsas upp ifall helikoptern tvingas landa på vattnet. Den klarar sig också drygt en timme längre i luften än den gamla.
– Arbetsutrymmet där bak är större och vi sitter på kraschsäkra stolar, förut satt vi på bränsletanken, berättar John Jonsson.
Sedan basen i Visby åter togs i bruk har besättningen haft två räddningsuppdrag. I det ena fallet hämtades en patient med hjärtproblem från Gotska sandön då ambulanshelikoptern var upptagen på annat håll. I det andra blev de skickade att söka efter en nödsändare som uppfattats av civilflyget i Stockholmsområdet.
– Efter en hel del flygande i området hittade vi sändaren i en liten lada, monterad på en helikopter. Det var en väldigt bra övning, berättar Lars Jakobsson.