Den nya kryssningskajen kommer att invigas på söndag med en tillfällig gångbro. Det beräknas ta flera år innan en permanent gångbro kan vara på plats och det finns en rimlig förklaring till det, enligt Tommy Gardell (S).
– Det här har ju en speciell historia och vi hade till att börja med ganska många förslag och olika lösningar som vi diskuterade. Vi pratade då om att besökarna skulle tas från kajen via linbanor, gångtunnlar, bussar eller via en bro. Men vi landade i att vi skulle använda shuttle-bussar och där var alla överens, menar Tommy Gardell.
Men Trafikverket sade då nej och hänvisade till att det skulle störa Gotlandstrafiken för mycket.
– De sa även nej till att människor skulle gå över vägen med hänvisning till att det skulle störa ankomsterna och avgångarna med Destination Gotland. Då var enda sättet till slut att få över människorna via en bro, säger Tommy Gardell.
LÄS MER: Permanenta gångbron "skjuts framåt i tiden"
Han menar att de inte kan göra någonting åt att det nu behövs en ändring i detaljplanen för att få till den nya bron.
– Det finns ju ingen bro i detaljplanen. Vi fick direkt in protester och då måste det till en ändring innan den kan byggas. Även om man lägger skuld på mig i det här har alla varit med på hela resan med olika alternativ. Vi måste först landa detaljplanen och då blir det den här lösningen med en tillfällig bro, säger Tommy Gardell.
De hoppas nu att den nya permanenta gångbron kan stå färdig år 2020 eller 2021.
– Det är olyckligt med den tillfälliga bron. Men den löser ett akut problem och jag hoppas att vi får fram en ny detaljplan så fort som möjligt. Men de flesta kan säkert ta bron och då fixar vi shuttle-bussar till de som inte kan använda bron, säger Tommy Gardell.
BILDERNA: Det första fartyget uppenbarade sig ur dimman
Henrik Ahlqvist, chef för kryssningskajen, säger att de från Copenhagen Malmö Ports sida ännu inte har någon riktig åsikt kring om en tillfällig bro är en bra lösning för kryssningsresenärerna.
– Det är viktigt att resten av stan kan ta emot de turister som vi tar in på ett fungerande sätt. Det är då viktigt att det är en funktionell bro och för vår del spelar det ingen roll om det är en permanent eller tillfällig lösning. Vi måste först prata med passagerarna innan vi kan utvärdera om den är bra eller dålig, säger han.