Kairos är alltså ett bunkerfartyg för flytande naturgas, LNG, som förser Destination Gotlands nya färja. Flera personer har dock undrat varför Kairos mest verkar köra runt utanför Visby hamn. Den frågan har flera olika svar. Dels kan fartyget röra sig en del även för ankar, på grund av lång ankarlina. Dels ska oljekajen i Visby renoveras, så det är ont om plats där för närvarande.
Dessutom är Kairos rörelseschema inte fastställt än. Fartyget är nybyggt och besättningen är under upplärning. Dess kundbas är inte heller klar – planen är en flytande tankstation för flera rederier.
– Vi håller fortfarande på med att etablera verksamheten, säger Jan Schubert på det tyska rederiet Nauticor, som äger fartyget.
Följdfrågan blir vad som händer med miljövinsten, när ytterligare ett fartyg ska åka runt för att förse de andra med LNG? Enligt Destination Gotlands vd Christer Bruzelius är det ett bra alternativ, jämfört med andra sätt att få gasen till Sverige.
– Generellt sett är det alltid mer miljövänligt att transportera gods med fartyg jämfört med lastbilar, säger han.
Regionens hamnchef Mats Eriksson håller med:
– Som representant för hamnen ser jag det som den bästa lösningen, det är en stor besparing av resurser och plats i hamnarna. Annars skulle det här fartyget behöva lossa en massa LNG där i stället, säger han.
Nauticor garanterar även att Kairos drivs på det bränsle som fartyget fraktar.
– Vårt bunkerfartyg går också på LNG.