Gasfärjan kommer i huvudsak att trafikera linjen Visby-Nynäshamn tillsammans med en av de befintliga SF 1500 färjorna.
– Vi utökar kapaciteten på norra linjen med upp till 20 procent på bildäck de dagar man helst vill åka under helgerna i sommar. Det innebär att vi får en turlista med fler turer dagtid, när många vill åka, säger Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland.
LÄS MER: "Bara bokade platser på nya färjan"
Redan efter påsk kommer rederiet att köra med mötande trafik på norra linjen.
– Då kommer ett fartyg att utgå från Nynäshamn och ett annat från Visby och köra mot varandra. Den turlistan gäller efter påsk och fram till 22 september, säger Christer Bruzelius.
LÄS MER: "Nytt datum för premiärturen med nya färjan"
Till Kristi himmelsfärdsdag utökas trafiken med ett HSC fartyg vissa dagar.
– Det är bildäck som varit den trånga sektorn och brukar vara fullt först. Med den här kapacitetsökningen kommer vi inte heller att ha några problem passagerarmässigt.
En av de mindre snabbfärjorna kommer också att förstärka norra linjen på söndagar under de mest intensiva besöksveckorna. Rederiet kommer som vanligt att erbjuda natturer för de som föredrar att betala ett lägre billjettprispris.
– Vi jobbar kontinuerligt med ett prisspann från 95 kronor för att sprida ut resandet över dagen och veckan, säger Christer Bruzelius.
Den stora kapacitetsökningen blir på norra linjen medan södra linjen trafikeras av en stor färja som går fram och tillbaka företrädesvis två gånger dagligen.
En av de mindre snabbfärjorna används för trafiken mellan Visby och Västervik. Färjorna går med några undantag fem av sju dagar under sommaren utom på Almedalsveckan då man kör alla dagar. Trafiken startar den 14 juni.
För besöksnäringen på Gotland är det här en möjlighet att växa i sommar.
– Att vi ökar kapaciteten och breddar säsongen är en bra plan för Gotland. Sedan vill det till att alla anläggningar är med. Det behövs boende till alla också, säger Christer Bruzelius.
Rederiet inleder sin kampanj för att locka resenärer inom kort.
– Vi kommer att starta marknadsföringen redan i mars i år och hålla på under en längre period jämfört med i fjol.
– Det är det mest spännande året vi haft. Det ska bli intressant att se vad det här innebär och vad vi kan göra med gemensamma krafter inom besöksnäring på Gotland, säger Christer Bruzelius.
M/s Visborg visas i Visby den 16 mars och den 23 samma månad vid Stadsgårdskajen i Stockholm.