Oro när kontanterna tryter

Sedan oktober har 13 orter i landet förlorat möjligheten att ta ut kontanter. Även på Gotland är utvecklingen oroväckande, enligt länsstyrelsen.

Nya sedlar.

Nya sedlar.

Foto: Dennis Pettersson/Helagotland.se

ny rapport2015-12-01 17:30

I en årlig rapport redogör länsstyrelserna för läget för grundläggande betaltjänster i landet. Många bankkontor har stängt och ytterligare slutat med kontanthantering vilket gör det svårt att ta ut eller sätta in kontanter på många orter. Handelsbanken har sedan oktober slutat med kontanthantering i 95 bankkontor runt om i landet vilket innebär att 13 orter har förlorat sin sista möjlighet att ta ut kontanter, skriver länsstyrelserna i ett gemensamt pressmeddelande.

Länsstyrelsen på Gotland förklarar i rapporten att behoven inte tillgodoses i samhället, framför allt när det gäller äldre och funktionshindrade.

Färre bankkontor

Sista oktober stängde Swedbank kontoret i Slite och Sparbanken Gotland stänger kontoret i Klintehamn i mars 2016. Handelsbanken upphörde med kontanthanteringen vid bankkontoren i Fårösund, Klintehamn och på Adelsgatan i Visby den 31 oktober 2015.

"Statistik från Pipos Betalanalys visar att 22 procent av Gotlands befolkning har nu mer än tio kilometer till närmaste kontantuttagsställe", skriver länsassessor Morten Spencer i rapporten.

Stöd till vissa orter

Geografiskt pekar länsstyrelsen på att Fårö och Burgsvik har begränsad tillgång till grundläggande betaltjänster. Länsstyrelsen kommer att under 2016 bevaka Burgsvik och eventuellt kan det bli tal om statliga stödinsatser där.

Den pågående flyktingströmmen i Europa till Gotland innebär specifika krav på betaltjänstinfrastrukturen, menar Morten Spencer. Asylsökande kan inte öppna ett konto i en svensk bank, vilket ställer krav på andra betallösningar. Behovet av informationsmaterial på flera språk är också stort.

Företagarna inser inte vidden

Det pågående sedelbytet i landet ser länsstyrelsen som ett annalkande problem för företagare. "Länsstyrelsen Gotland bedömer vi stickprovvisa undersökningar att få företagare inser vad det pågående sedelbytet kommer att innebära för deras del. Alltifrån uppgradering av kassasystem till förvaring och transport av de nya sedlarna." Problemen väntas först sommaren/hösten 2016 när många gamla sedlar upphör att gälla.

Morten Spencer påpekar även i rapporten riskerna med ett digitalt betalningssystem vid eventuella krissituationer. Tillgången till betalningsmedel för individens grundläggande behov måste säkras. "Detta kräver att länsstyrelsen samverkar inte bara med MSB (myndigheten för samhällsskydd och beredskap) utan även med Region Gotland, företag, föreningar, med flera när det gäller betaltjänstinfrastrukturen."

Hela rapporten "Bevakning av grundläggande betaltjänster 2015" finns på länsstyrelsens hemsida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!