Fröberg: Min farfar spökade för Bergman

Hans farfar spökade för Ingmar Bergman. I vĂ„r producerar han Kleerups nya platta och snart flyttar han in i sitt barndomshem i östra Visby. Cirkeln Ă€r sluten. 60 minuter med Tobias Fröberg Ă€r som en roadtrip – du vet inte var du landar, men det Ă€r en upplevelse att Ă„ka med.

Foto: Johan Kurelid

ny artikelserie (gt)2017-02-24 05:15

1992 fick det gotlĂ€ndska bandet Dead Dildos tillfĂ€lligt lĂ„na instrumenten under ”Punkens dag” pĂ„ SĂ€veskolan, och i foajĂ©n tog killarna tillfĂ€llet i akt att riva av lĂ„ten ”Kuken kokar”. NĂ„got senare seglade gruppen Ă€ven upp som listetta pĂ„ Gotlandstoppen med ”Leg eller skĂ€gg?”.

– Det lĂ€t inte sĂ€rskilt hĂ€rligt och texterna var mycket ekivoka, men vi ringde till Radio Gotland och röstade sjĂ€lva, sĂ„ mycket att de tröttnade och bad oss lĂ€gga av.

Man kan nog pÄstÄ, helt och fullt och ytterst trovÀrdigt, att Tobias Fröbergs musikaliska karriÀr inte nÄdde sin topp just dÀr och dÄ.

25 Är har gÄtt sedan dess och vi möts i hans nya studio ute pÄ Holmen i Visby hamn. Tobias, som i Är fyller 44 Är, Àr pÄ vÀg att sluta en cirkel. Inte sÄ att han pÄ nÄgot sÀtt har gÄtt i mÄl, men han har just sÄlt och flyttat ifrÄn den vackra gÄrden i Viklau och i stÀllet köpt sitt gamla barndomshem pÄ Fidegatan i Visby. Snart flyttar han in i huset dÀr drömmarna en gÄng föddes. För det var dÀr han satt under 80-talet med sin övertygelse om att nÄgon gÄng skapa nÄgot stort, att lyckas.

– Det dĂ€r med att komma tillbaka, tillbaka till det dĂ€r rummet med alla drömmar, det Ă€r en ovanlig resa. Att komma tillbaka hem, till gatan i smĂ„stan, hur ofta hĂ€nder det? ÄndĂ„ kĂ€nns det inte konstigt, det kĂ€nns bara bra och helt naturligt, sĂ€ger Tobias.

Han förklarar att det Àr upplevelserna och erfarenheterna som har skapat den kÀnslan, det lugnet. Tiotalet varv runt USA, tiotalet runt Storbritannien och Frankrike, Holland och sÄ vidare. Alla stopp i smÄ byar, spelningar, möten med mÀnniskor. Alla dessa mil. Tusentals.

– Det Ă€r som med kĂ€rleken, sĂ€ger Tobias. Det gĂ„r inte att gifta sig och skaffa familj och barn om du inte har fĂ„tt göra allt det dĂ€r andra först. Jag Ă€r hemma nu, rik pĂ„ en massa erfarenheter, och det gör mig trygg.

År 2006 slĂ€ppte Tobias Fröberg sitt andra album, ”Somewhere in the city”. I engelska medier fick den lysande recensioner och kallades för en av de bĂ€sta singer-songwriter-plattorna som nĂ„gonsin gjorts.

Hur bra var den, tycker du?

– Hmm, nja. En av anledningarna till att jag inte fortsatte som artist Ă€r att jag aldrig har tyckt att jag har varit tillrĂ€ckligt bra. Det finns vissa lĂ„tar som Ă€r bra, men inte tillrĂ€ckligt mĂ„nga. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt Ă€r musikbranschen rĂ€ttvis. AlltsĂ„, bra musik Ă€r som vatten, det rinner igenom, sĂ€ger Tobias och fortsĂ€tter:

– Jag har gjort bra musik, men mitt sjĂ€lvförtroende var aldrig tillrĂ€ckligt starkt för att vara artist. Jag trivs bĂ€st med det jag gör nu, att producera andra.

KÀnde du en rÀdsla nÀr du gick upp pÄ scenen?

– Nej, mer ”ursĂ€kta att jag stör”, och det ska man inte kĂ€nna nĂ€r man Ă€r artist. Det handlar bara om tro pĂ„ det man gör, inte om hur bra man Ă€r rent tekniskt. Det har jag lĂ€rt mig, och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt har jag blivit en bra producent. Kanske framför allt Ă„t stora artister som vill göra nĂ„got nytt, hitta en annan vĂ€g. DĂ€r ligger mitt sjĂ€lvförtroende, sĂ€ger han.

Tobias Fröberg ligger bakom Jill Johnsons jĂ€ttehit ”Open your heart”, en tolkning av Tommy Nilssons klassiker ”Öppna din dörr” och som föddes under ”SĂ„ mycket bĂ€ttre”. I skrivande stund ligger den etta pĂ„ Svensktoppen för 14:e veckan i rad. Helt överlĂ€gset.

Tobias hade aldrig trÀffat Jill Johnson nÀr uppdraget kom frÄn skivbolaget.

– Jag trĂ€ffade Jill i Stockholm och det började med ett lĂ„ngt samtal dĂ€r hon öppnade sig totalt och berĂ€ttade om sin situation i livet. Jag fick vĂ€lja lĂ„t och plockade givetvis ”Öppna din dörr” med Tommy Nilsson. NĂ€r jag kom hem till Viklau pratade vi mer via skype. En timme senare ringde jag upp igen och dĂ„ hade jag alla verser klara. Alla Ă€r specialskrivna för henne, betonar Tobias.

Förstod du att det skulle bli en jÀttehit?

– Jag visste att det var det skivbolaget bestĂ€llde av mig och för Jill blev den klockren. Hon gör den fantastiskt bra och den gĂ„r igenom dĂ€rför att den Ă€r pĂ„ riktigt, sĂ€ger Tobias.

Samarbetet, att hitta kemin, var nyckeln.

– Varje samarbete mĂ„ste börja med att man öppnar sig helt för varandra. Precis som vilken relation som helst sĂ„ handlar det om kommunikation. NĂ€r den tryter sĂ„ tryter förhĂ„llandet. Det gĂ€ller kĂ€rlek, jobb, allt.

I studion i hamnmagasinet Àr det trÄngt. Det Àr lÄngt ifrÄn lika mÄnga kvadrat som det var i studion pÄ gÄrden i Viklau, men det Àr frÀmst antalet musikinstrument, mixerbord, mickar och gamla möbler som stÀller till det. Tobias Fröberg Àlskar nÀmligen att köpa gamla saker, och instrument har han samlat pÄ sig mÀngder genom Ären.

Som den alldeles för dyra gitarren han ansökte om ett banklÄn för i slutet av 1990-talet.

– Jag fick lĂ„n för att renovera mitt kök. Det var bara det att jag inte hade nĂ„got kök i den lilla ettan jag bodde i dĂ„, berĂ€ttar han.

Den 30 juli 2007 avled Ingmar Bergman pÄ sitt Àlskade FÄrö, 89 Är gammal.

Den vÀrldsberömde regissören var inte kÀnd för att vara frikostig med nÀrgÄngna intervjuer, men till FÄröborna hade han en kÀrleksfull relation. Sannolikt var det just denna relation, som bara nÄgra Är före Bergmans död, bidrog till att Tobias Fröberg framgÄngsrikt lyckades boka en intervju.

Som det senare skulle visa sig, en av de allra sista.

– Jag fick uppdraget av Majvor Östergren och FĂ„rö Hembygdsförening som tyckte att jag passade bra för att göra intervjun. Delvis för att min farfar och Ingmar Bergman var grannar. Min farmor satt barnvakt Ă„t Linn Ullman bland annat. NĂ€r min slĂ€kt sĂ„lde huset i Hammars 1980 sĂ„ köpte Bergman det och rustade upp det. Ingen i vĂ„r familj hade rĂ„d att köpa det sjĂ€lv just dĂ„. SĂ„ det fanns en koppling, berĂ€ttar Tobias och fortsĂ€tter:

– Första gĂ„ngen jag ringde till Bergman sĂ„ pratade vi mycket om det, för att vĂ€rma upp. DĂ„ sa Bergman bland annat att (och hĂ€r hĂ€rmar Tobias Ingmar Bergman): ”Öh, det spökar ju dĂ€r. Och jÀÀÀÀÀÀvligt trevliga spöken!” Erik, som min farfar hette, byggde och dog i huset, sĂ„ det kan bara ha varit han som spökade för Bergman, sĂ€ger Tobias.

Hur gick det med intervjun?

– Jo, det gick bra. Sista gĂ„ngen vi pratade var faktiskt under hans absolut sista arbetsdag pĂ„ Dramaten. Jag minns att jag var ganska nervös dĂ„, och det brukar jag inte vara. Men han var jĂ€ttetrevlig. Intervjun finns i en bok pĂ„ Bergmancentret pĂ„ FĂ„rö om nĂ„gon vill lĂ€sa den, berĂ€ttar Tobias.

Mellan 2004 och 2010 skrev Tobias Fröberg lÄtar och gav ut fyra egna plattor.

Och turnerade i stort sett konstant. Turnébussen, som hans engelska managers hade skaffat fram, hade tidigare tillhört countrylegendaren Willie Nelson.

Bara det hur stort som helst, men som extra krydda var chauffören en grÀsrökande man som kunde köra 20 timmar i strÀck utan problem.

– Han var stenhĂ„rd. Han var gift med sitt jobb. Han köpte den dĂ€r gamla bussen och stĂ€llde den pĂ„ baksidan av sitt hus, sĂ„ han kunde gĂ„ och sĂ€tta sig i den och röka grĂ€s. SĂ„ den körde vi runt med tvĂ„ eller tre vĂ€ndor. Bussen var frĂ„n 80-talet, frĂ„n Highwayman-tiden. Det var gammal lyx kan man sĂ€ga, berĂ€ttar Tobias och fortsĂ€tter:

– TurnĂ©livet Ă€r fantastiskt nĂ€r man Ă€r singel och för mig var det livet bra just dĂ„. Mamma och pappa var hemma och var friska, jag hade inget förhĂ„llande och inga barn. Jag behövde inte ha dĂ„ligt samvete för att jag var i vĂ€g. Visst drack vi vĂ€ldigt mycket, ibland till och med för att man skulle hĂ„lla sig vaken. Det Ă€r 97 procents vĂ€ntan och tre procents jobb, man gör ju fan ingenting. TurnĂ©livet Ă€r verkligen en ickevardag.

Kommer du att slÀppa en egen skiva igen?

– En femte skiva? Ibland kan jag kĂ€nna ett visst sug efter det, men jag vet vilket enormt jobb som krĂ€vs för att det ska bli bra. Vet inte om jag Ă€r beredd att lĂ€gga ner det. Vi fĂ„r se, helt omöjligt Ă€r det inte, sĂ€ger Tobias.

Just nu Ă€r Tobias aktuell i och med Grammisgalan 2017, nĂ€sta torsdag. Han har producerat Frida Hyvönens senaste album, hyllade ”Kvinnor och barn”, som Ă€r nominerat i tre kategorier. Bland annat Årets album. Ytterligare en stor succĂ© för den gotlĂ€ndske musikproducenten.

StÄr artisterna i kö för att fÄ jobba med dig?

– Jag var orolig nĂ€r vi flyttade frĂ„n Stockholm, att jag skulle förlora min andel av marknaden, men det pĂ„verkade inte. TvĂ€rtom. Jag har blivit han som sitter ute pĂ„ Gotland, medan alla andra Ă€r i Stockholm. Gotland klingar fint, i alla branscher och Ă€ven för utlĂ€ndska artister, och har en enorm dragningskraft. Nu Ă€r jag dĂ€r jag vill vara, och jag gör det jag vill. Och jag har den största lyxen man kan ha som frilansare, jag kan sĂ€ga nej till saker jag inte vill göra, sĂ€ger Tobias.

I helgen kan han dessutom vinna Rockskallen 2017. Bara en sÄn sak.

fakta

Namn: Tobias Fröberg.

Född: I Visby, 1973.

Yrke: Musik-producent.

Aktuell: Ligger bakom Jill Johnsons succĂ© och svensktoppsetta, ”Open your heart”, har producerat trefaldigt Grammisnominerade Frida Hyvönens album ”Kvinnor och barn”. Ska producera Kleerups nya platta under vĂ„ren. Har nyligen sĂ„lt sin gĂ„rd i Viklau och i stĂ€llet köpt sitt barndomshem i Visby. Har ny studio i gamla hamnmagasinet pĂ„ Holmen i Visby hamn.

Familj: Fru och tvÄ döttrar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om