-Det ska skapas nya företag och de som finns ska utvecklas, bli större och anställa mer folk. Det är det vi strävar efter, säger han.
-Jag hoppas verkligen att vi kan växa inom fler områden än bara besöksnäringen. Vi har en industrisektor som jag tycker har fått stå tillbaka. Det är ändå tre tusen personer som jobbar inom industrin på Gotland, men man hör väldigt lite om dem.
Ett steg till att utöka antal företag på Gotland skulle, enligt Anders Thomasson, kunna vara att kommunens förvaltningar lägger ut fler av sina tjänster på entreprenad.
-Ett exempel är tekniska förvaltningen som har ett hyfsat stort åkeri. Det skulle lika gärna kunna skötas av privata åkare.
Blickar åt alla håll
Infrastrukturfrågor som rör Gotlands kommunikationer med omvärlden både när det gäller båt och flyg, ligger högt upp i agendan. Han vill ha nya linjer till nya destinationer. En annan hjärtefråga är fraktfrågan.
-Det ska inte vara dyrare med frakt över vattnet än motsvarande sträcka på land. Det har vi rätt att kräva tycker jag. Gotlandstillägget är någonting jag tycker vi ska ta bort. Det är inget bra system. Det borde gå att lösa på annat sätt.
Dåliga attityder
Flera företag har till såväl medier som till Anders Thomasson, uttryckt att det är jobbigt med myndighetskontakterna.
-Företagarna tycker att de inte blir bemötta på ett bra sätt eller att deras ärenden inte verkar tillräckligt viktiga.
Att företag som inte får tillstånd eller besked tillräckligt snabbt hotar att flytta verksamheten från Gotland är inte heller god ton tycker Anders Thomasson.
-Jag tycker instinktivt illa om när man kör sådan utpressning. Det är jättedåligt. Jag tror att de flesta företagare accepterar ett nej, men det måste vara ett klart och tydlig och framför allt snabbt nej. Det kan ta jäkligt lång tid att få besked. Det är det som är det stora problemet.
Ingen gräddfil
Om du är företagare och vill ha en ansökan behandlad och beviljad kan det vara en idé att lyda Anders Thomassons råd.
-Fråga efter ordentligt vad myndigheten behöver för att kunna fatta beslut och se till att så snabbt som möjligt ta fram materialet. Många gånger handlar fördröjning om att man inte har en komplett ansökan.
Ett brett kontaktnät för att få fart på saker och ting är heller ingen nackdel, men att en del entreprenörer skulle ha större föredelar än andra tack vare personliga kontakter, det tror han inte.
-Nej, det mesta måste ändå gå rätt väg. Sen är det klart att det är ingen nackdel om man förankrar sitt ärende lite här och där. Det kan säkert underlätta lite grann, men det är inte där beslutet tas. Där tycker jag att den demokratiska processen fungerar.
-Jag tycker själv att jag har ganska hyfsade kontakter, men har ett planärende som det tog fyra år att få besked om. Kontakterna hjälpte inte så mycket där i alla fall.
Fotnot. Gotlandstillägg. De företag som regelbundet bedriver fjärrtrafik till och från Gotland får ta ut detta tillägg. Det är ett påslag med 0,4 procent av nettofraktsumman på alla inrikes fjärrtransporter med lastbil.