Konsulten: Bort med rÀttvisetanken!

- Det Ă€r stor skillnad pĂ„ vad man vill förknippas med och vad man faktiskt förknippas med. Det sĂ€ger mannen som fĂ„tt i uppdrag att hitta en gemensam grund för varumĂ€rket Gotland

NĂ€ringsliv2007-12-06 00:16
De flesta fastlÀnningar förknippar Gotland med sommar, tvivlar pÄ att det gÄr att bo dÀr pÄ vintern och Àr ytterst tveksamma till Gotland som arbetsmarknad och etableringsort. Och tvÀrtemot vad gotlÀnningarna tror sÄ Àr kulturliv och mat ingenting som omedelbart associeras till ön.Detta konstaterar uppsalakonsulten Johan Graffman, efter att ha djupintervjuat 55 gotlÀndska beslutsfattare, frÄgat 700 fastlÀnningar om vad de vet och tÀnker om ön, analyserat vad utlÀndska tidningar skriver om Gotland samt intervjuat en skara beslutsfattare i Stockholm. Det har han gjort som upptakt i arbetet att med kommunen och nÀringslivsföretrÀdare vaska fram en kortfattad beskrivning av Gotlands kÀrnvÀrden, i vad som ska bli en "varumÀrkesplattform" att bygga framtida marknadsföringsinsatser pÄ. Meningen Àr förstÄs att locka hit turister, företag och mÀnniskor som vill bo hÀr.VÀldigt mÄnga utredningar har gjorts och vÀldigt mÄnga ord har sagts om detta, men vÀldigt lite konkreta handlingar har kommit ut av det. Johan Graffman anvÀnder ordet "gotlandsdansen" för att beskriva vad som skett.- Man har satt ihop saker utan att veta vad man gör, de inblandade har fastnat i invanda roller och handlingsmönster. Det Àr det jag menar med gotlandsdansen, att samma turer hela tiden upprepats. Och nÀr man inte Àr nöjd med hur saker fungerar sÄ hÀnder det att nÄgon startar en pseudorörelse, en parallellprocess som aldrig nÄr nÄgon uppslutning.Starka turistdestinationer
Med bland annat tio Ă„rs erfarenhet frĂ„n att (Ă„terupp)bygga Åre som destination och varumĂ€rke, drar Johan Graffman en rad paralleller med Gotland; BĂ„da Ă€r starka varumĂ€rken frĂ„n början, bĂ„da Ă€r sĂ€songsberoende men har stora möjligheter att bredda sig.DĂ„, för tio Ă„r sedan, var Åre illa ute.
Företagarna höll pĂ„ att konkurrera ihjĂ€l varandra, Jantelagen stoppade förĂ€ndringsinitiativ och Åres image höll pĂ„ att stöta bort besökare som hört att det bara var "för de rika". Mycket av det kĂ€nns igen pĂ„ Gotland idag, menar Graffman.- Det viktigaste Ă€r att komma bort frĂ„n rĂ€ttvisetanken, att alla arrangörer ska synas lika mycket hela tiden.Lika viktigt Ă€r att se helheter och komma bort frĂ„n otydliga projekt med svag uthĂ„llighet och uppföljning. Ett löfte att leva upp till
Det Àr hÀr varumÀrkestanken kommer in. Ett varumÀrke Àr nÄgot man skapar, en bild i kundens medvetande men ocksÄ ett löfte att leva upp till. Johan Graffman menar att varumÀrken och kÀrnvÀrden Àr av sÄ fundamental betydelse att allt strategiskt arbete borde börja dÀr. - Jag vet att det pÄgÄr flera olika nÀringslivsprojekt nu samtidigt, och det Àr jÀtteviktigt att allt det hÀr blir samordnat. I februari ska resultatet av arbetet med varumÀrkesplattformen presenteras för kommunen och övriga aktörer.DÄ har ett intensivt diskuterande och formulerande skett i fyra arbetsgrupper runt ön, samt i den 18 personer starka "varumÀrkesgrupp" som Johan Graffman jobbat med under fem dagar. DÀr finns namn som Per Erling Evensen, Eva Werkelin och Gunilla Dufour. Det har fungerat, tycker Johan Graffman:- Vi har kommit lÄngt med att formulera kÀrnvÀrden, det arbetet har fungerat vÀldigt bra.Vad Àr den största utmaningen?- Som alltid Àr det sjÀlva implementeringen. VarumÀrket blir inte starkare Àn hur det anvÀnds.Har du en klar idé om hur Gotlands varumÀrke borde formuleras?- JajjemÀn. Men det tÀnker jag inte avslöja för dig!Hur ska det definitivt inte formuleras?- I form av nÄgon kÀck slogan. SÄdana finns det alldeles för mÄnga av.
Gotlands kommun Àr huvudman för projektet att ta fram en varumÀrkesplattform.Företaget Graffman Företagsledning och Utveckling AB leder arbetet, under en kommunal styrgrupp. Företaget konkurrerade med Ätta andra företag om uppdraget, som Àr vÀrt 1,4 miljoner kronor. Projektet finansieras med utvecklingsmedel som Gotland fÄtt till följd av försvarsomstÀllningen. KÀrnan i varumÀrkesarbetet Àr den varumÀrkesgrupp bestÄende av 18 personer, som har till uppgift att diskutera fram enighet om vad som Àr Gotlands varumÀrke. Dessutom finns fyra lokala arbetsgrupper pÄ ön, som ocksÄ fÄngar upp idéer och förslag. En förstudie har gjorts dÀr Graffman konstaterar hur Gotlands varumÀrke uppfattas idag.Gotland har idag ett svagt varumÀrke som etablerings- och bostadsort.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!