Konsulten: Bort med rÀttvisetanken!
- Det Àr stor skillnad pÄ vad man vill förknippas med och vad man faktiskt förknippas med. Det sÀger mannen som fÄtt i uppdrag att hitta en gemensam grund för varumÀrket Gotland
Med bland annat tio Ärs erfarenhet frÄn att (Äterupp)bygga à re som destination och varumÀrke, drar Johan Graffman en rad paralleller med Gotland; BÄda Àr starka varumÀrken frÄn början, bÄda Àr sÀsongsberoende men har stora möjligheter att bredda sig.DÄ, för tio Är sedan, var à re illa ute.
Företagarna höll pÄ att konkurrera ihjÀl varandra, Jantelagen stoppade förÀndringsinitiativ och à res image höll pÄ att stöta bort besökare som hört att det bara var "för de rika". Mycket av det kÀnns igen pÄ Gotland idag, menar Graffman.- Det viktigaste Àr att komma bort frÄn rÀttvisetanken, att alla arrangörer ska synas lika mycket hela tiden.Lika viktigt Àr att se helheter och komma bort frÄn otydliga projekt med svag uthÄllighet och uppföljning. Ett löfte att leva upp till
Det Àr hÀr varumÀrkestanken kommer in. Ett varumÀrke Àr nÄgot man skapar, en bild i kundens medvetande men ocksÄ ett löfte att leva upp till. Johan Graffman menar att varumÀrken och kÀrnvÀrden Àr av sÄ fundamental betydelse att allt strategiskt arbete borde börja dÀr. - Jag vet att det pÄgÄr flera olika nÀringslivsprojekt nu samtidigt, och det Àr jÀtteviktigt att allt det hÀr blir samordnat. I februari ska resultatet av arbetet med varumÀrkesplattformen presenteras för kommunen och övriga aktörer.DÄ har ett intensivt diskuterande och formulerande skett i fyra arbetsgrupper runt ön, samt i den 18 personer starka "varumÀrkesgrupp" som Johan Graffman jobbat med under fem dagar. DÀr finns namn som Per Erling Evensen, Eva Werkelin och Gunilla Dufour. Det har fungerat, tycker Johan Graffman:- Vi har kommit lÄngt med att formulera kÀrnvÀrden, det arbetet har fungerat vÀldigt bra.Vad Àr den största utmaningen?- Som alltid Àr det sjÀlva implementeringen. VarumÀrket blir inte starkare Àn hur det anvÀnds.Har du en klar idé om hur Gotlands varumÀrke borde formuleras?- JajjemÀn. Men det tÀnker jag inte avslöja för dig!Hur ska det definitivt inte formuleras?- I form av nÄgon kÀck slogan. SÄdana finns det alldeles för mÄnga av.
Gotlands kommun Àr huvudman för projektet att ta fram en varumÀrkesplattform.Företaget Graffman Företagsledning och Utveckling AB leder arbetet, under en kommunal styrgrupp. Företaget konkurrerade med Ätta andra företag om uppdraget, som Àr vÀrt 1,4 miljoner kronor. Projektet finansieras med utvecklingsmedel som Gotland fÄtt till följd av försvarsomstÀllningen. KÀrnan i varumÀrkesarbetet Àr den varumÀrkesgrupp bestÄende av 18 personer, som har till uppgift att diskutera fram enighet om vad som Àr Gotlands varumÀrke. Dessutom finns fyra lokala arbetsgrupper pÄ ön, som ocksÄ fÄngar upp idéer och förslag. En förstudie har gjorts dÀr Graffman konstaterar hur Gotlands varumÀrke uppfattas idag.Gotland har idag ett svagt varumÀrke som etablerings- och bostadsort.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!