Konsten att tjäna pengar på turister
Gotland kryllar av bra idéer, som kan locka ännu fler turister. Men det krävs även kunnande för att initiativen ska bli lönsamma. Det var utgångspunkten för projektet Affärsutveckling inom besöksnäringen.
Foto: Simon Bendelin
- Vi började i mars 2007 och träffas för att summera kursen nu i september. Det är bra att vi har fått så lång tid på oss, det tar tid att ändra tankemönster och få fram konkreta resultat i företagen, säger Annabritta von Schulman.
Att genomföra sin idé
Tyngdpunkten i projektet ligger på konkret affärsutveckling inom varje individuellt företag. Med hjälp av de andra deltagarna och kursledarna ska varje företag ta fram eller utveckla en produkt eller tjänst, från visionsarbete till affärsplanering och genomförande.
- Det fattas inte idéer inom besöksnäringen på Gotland. De kommer ofta från eldsjälar och ideella krafter och många av dem är väldigt bra. Problemet är att idébärarna inte alltid har kunskaperna att genomföra sina idéer på ett ekonomiskt hållbart sätt. Därför har just lönsamhet varit en viktig fokus i vår verksamhet, berättar Annabritta von Schulman.
Långsiktigt tänkande har också varit ett fokusområde. Få projekt inom besöknäringen är lönsamma från dag ett. Men uppnår man inte lönsamhet inom ett antal år är det liten chans att projektet överlever.
- Det går inte att vila på bidrag år efter år. Målet måste vara att på sikt få ett projekt lönsamt av sig själv, säger Annabritta von Schulman.
Därför blir frågan om vad besökarna är beredda att betala för central.
- Turisterna vill inte betala för att se en strand eller ruin. Ändå måste vi få ekonomi i att förvalta sådana platser. Någon måste ju tömma soporna och städa toaletterna. För att göra detta lönsamt måste hållbara projekt inledas vid sådana platser som turisterna faktiskt kan tänka sig att betala för.
Projektet har genomförts i form av utbildningsdagar och bollplanksträffar, men även med individuell coachning för företagen. Dessutom har man besökt Turistmässan i Oslo och gjort en tvådagars rundresa på Gotland för att besöka de deltagande arbetsplatserna.
Fler projekt
- Jag uppfattar det som att alla är mycket nöjda. Det är verkligen energi i gruppen och mycket ge och ta, säger Annabritta von Schulman.
Hon har redan påbörjat nästa affärsutvecklingsprojekt. Denna gång rör det sig om företagsutveckling för kvinnor på Gotland, inom varierade branscher. Men målsättningen är densamma - att konkret öka de deltagande företagens omsättning och lönsamhet.
Annabrittas bästa tips:
så blir ditt projekt lönsamt
1. Låt besökarna delta. Folk vill inte betala för att se något, men däremot gärna för att göra något.
2. Ha en tydlig målgrupp. Hitta gärna organiserade målgrupper som idrottsföreningar, det underlättar marknadsföringen.
3. Var lönsam från tredje året. Det är okej att gå med förlust i början, men ha en affärsplan för att så småningom gå med vinst.
4. Nöj dig med det lilla. Alla festivaler behöver inte 10 000 besökare. Små evenemang kan vara både lönsamma och givande.
5. Ha med en kändis! Ett känt namn inom målgruppen gör projektet mer intressant och trovärdigt.
så blir ditt projekt lönsamt
1. Låt besökarna delta. Folk vill inte betala för att se något, men däremot gärna för att göra något.
2. Ha en tydlig målgrupp. Hitta gärna organiserade målgrupper som idrottsföreningar, det underlättar marknadsföringen.
3. Var lönsam från tredje året. Det är okej att gå med förlust i början, men ha en affärsplan för att så småningom gå med vinst.
4. Nöj dig med det lilla. Alla festivaler behöver inte 10 000 besökare. Små evenemang kan vara både lönsamma och givande.
5. Ha med en kändis! Ett känt namn inom målgruppen gör projektet mer intressant och trovärdigt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!