I fjol nyregistrerades 1 242 personbilar på Gotland. 304 av dessa, nära 25 procent, såldes av ett och samma företag, Visby BilCity. Och nära 40 procent av bilarna, 481 stycken, såldes av tre företag med delvis samma ägare, Visby Motorcentral, Lundins Bil och Citybil. Kvar att dela på för övriga bilhandlare omkring en tredjedel av nybilsförsäljningen.
Förr var en bilhandlare återförsäljare för ett enda märke och hårt styrd av tillverkaren. För fem år sedan kom nya EU-regler i syfte att öka konkurrensen. Bilhandlarna fick större frihet att sälja bilar av olika märken och i dag har de flesta bilhandlare också flera märken. Strukturförändringarna inom bilbranschen kommer att fortsätta. Även på Gotland.
Kan bli mycket större
Som framgår av intervjun här intill med BilCitys Jan-Olof Hagberg har man medvetet positionerat sig inför detta. Trojkan Motorcentralen, Lundins bil och Citybil vill inte prata i media om framtidsplanerna men tanken ligger nära till hands att de kommer att samlas under ett tak. Särskilt som Motorcentralen snart kommer att ligga helt omgivet av bostadsbebyggelse.
Nya regler från EU kan förändra
Om två år skall det komma nya EU-regler för bilhandeln. Vad de kommer att innehålla vet ännu ingen. Men det är väl ingen som tror att konkurrensen kommer att beskäras. Tvärt om.