Han lärde sig att ta betalt
Christer Mattson på Visby Glasblåseri har länge berättat för kunderna om sitt hantverk - alldeles gratis. På kursen i affärsutveckling fick han lära sig att se sådan service som en produkt i sig.
Foto: Simon Bendelin
Att ha sin största hobby som yrke är naturligtvis en ynnest. Men det kan bli problematiskt, när passionen också måste ställa mat på bordet.
Alltid jobbat extra
- Under mina tolv år som glasblåsare har jag jobbat extra hela tiden, för att få det att gå runt. Men det började kännas slitigt och jag insåg att jag måste börja tänka mer affärsmässigt på mitt hantverk, berättar Christer Mattson.
Därför gick han i januari 2007 på en informationsträff inför projektet Affärsutveckling inom besöksnäringen.
- Jag gillade vad som sades om kreativt och annorlunda tänkande. Att det inte bara handlade om föreläsningar, utan även individuell coaching, var också lockande. Jag tvekade inför anmälningsavgiften, men beslutade mig till sist för att vara med, säger Christer Mattson.
Sedan länge har han erbjudit studiebesök i sin glashytta på Mellangatan, men enbart i marknadsföringssyfte. Under kursen fick Christer Mattson lära sig att ta betalt för sina föreläsningar och prova-på-kvällar.
Affärsresor
- Det fanns flera proffs inom eventbranschen där som lärde mig mycket. Flera av dem har jag fortsatt att arbeta med, för att exempelvis kunna erbjuda besök i hyttan i samband med affärsresor.
Kursen innebar flera sådana synergieffekter och nya affärskontakter. Christer Mattson har diskuterat samarbeten med de flesta av kursdeltagarna. Han har redan tagit fram jubileumskannan till Medeltidsveckan och kommer kanske att göra profilprodukter åt både Lummelundagrottan och Visbytravet.
Under projektet besökte hela gruppen Visby Glasblåseri och diskuterade lokalens utformning. Efter det arbetade han fram en plan på en tydligare uppdelning mellan produktionsdelen och butiksdelen.
- Det var definitivt värt att gå den här utbildningen. Nu är den slut och avgiften är betald, men idéerna och kontakterna har jag ju kvar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!