De säljer eget på webben

Ett projekt i skolan födde en företagsidé. Nu driver Cornelia Sjöblom och Joar Engberg en webbshop där de säljer egna kläder och tavlor. Drömmen är att kunna arbeta som designers i framtiden.

ENTREPRENÖRER. Joar Engström och Cornelia Sjöblom skulle gärna vilja utveckla hobbyverksamheten till ett riktigt företag.

ENTREPRENÖRER. Joar Engström och Cornelia Sjöblom skulle gärna vilja utveckla hobbyverksamheten till ett riktigt företag.

Foto: Foto: Emmy Zettergren-Lindkvist

Näringsliv2008-05-08 00:15
De går fortfarande på gymnasiet, Cornelia första året på Hantverksprogrammet på Elfrida Andréegymnasiet och Joar andra året på estetiska musiklinjen på Donnergymnasiet i Klintehamn. Webbshoppen driver de på fritiden, ett projekt som tar upp en stor del av deras tid.- Varje dag så gör man ju någonting. Vi har också en blogg som är relaterad till webbshoppen och den måste man uppdatera hela tiden, annars tappar man sina läsare, säger Cornelia.Att det stundvis är krångligt och ofta tidskrävande att på fritiden driva en hobbyverksamhet är inget som avskräcker dem. Det är bara nyttigt och lärorikt. Cornelia som strävar efter en framtid som designer ser det som en bra merit.- När man är ungdom antas det kanske att man är lite lat och inte gör sådana här saker. Men det är inte så jobbigt. Det är bara kul, säger Cornelia. Och lata är de inte. De har hela tiden nya projekt på gång och under våren kommer de bland annat ha en utställning på Ung Kultur Möts kulturfestival den 10 maj. Ett par veckor senare blir det modevisning på Säves kulturvecka. Konst och musik stor inspiration
Vi befinner oss i Cornelias rum i föräldrahuset i Stenkyrka. Cornelia och Joar sitter nersjunkna i en djup soffa och på väggen bakom dem hänger kläder på galgar. Två klänningar, en svart och en silvergrå samt en illrosa byxdress. Det är här en stor del av arbetet genomförs. På väggarna sitter egengjorda skisser av kläder blandade med urklipp från olika modetidningar. En träram, som används för att trycka mönster, ligger på ett bord. Lite svart färg sitter kvar efter den senaste tryckningen. De berättar att det är det stora intresset för konst, musik och design som driver och inspirerar dem. Deras egen stil präglar allt de gör och även om de inspireras av modet låter de alltid den egna smaken känneteckna det som skapas. - Jag får väldigt mycket inspiration från mode, människor man stöter på och folk man ser på stan. Men jag gör ingenting bara för att det är inne om jag inte tycker om det, säger Cornelia. Inspirerade av skolprojekt
Webbshoppen Cojoshop är en hobbyverksamhet och de säljer bland annat kläder och tavlor som de själva har gjort. Exempelvis har de tagit fram några standardmönster som de använder för att dekorera vita t-shirtar med svarta tryck. Tröjorna syr sedan Cornelia om för att ge dem mer personlig karaktär. - Det är lite tråkigt med vanliga t-shirts, säger hon. Idén dök upp när Cornelia under sin textil- och designutbildning på Hantverksprogrammet arbetade med tryck på textil. - Jag gjorde en necessär med tryck och då kom jag på att det här kunde man ju göra något mer av. Vi började fundera på att starta en webbshopp och sedan kom vi på mer och mer saker man kunde göra, säger Cornelia.Tanken övergick snabbt i handling och hon och Joar började skissa på hur de skulle kunna förverkliga idén. Att verksamheten skulle förläggas till nätet var det aldrig någon tvekan om. - Internet är det bästa sättet att göra reklam för sig själv och nå ut till många människor på ett så enkelt sätt som möjligt, förklarar Joar.De hoppas på att kunna utveckla verksamheten i framtiden och kanske till och med kunna starta ett riktigt företag. - Det är ju det här jag vill jobba med, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!