Dags att börja jobba!
Självförtroende. Handlingskraft. Snabbhet i hanteringen. När 540 av öns företagare samlades på Wisby strand i förra veckan var det peppning, uppmaningar och uppmuntran som gällde.
Möte. Tjaustrukocken Tommy Malmqvist gillar mötet med ungdomskamraten Peter Lindström, bokningschef på Destination Gotland. - Det är så jävla roligt att träffa människor som man inte träffar så ofta, konstaterar kocken.
Foto: Patrik Annerud
Gotlands nya grafiska logga till exempel, den var ett av huvudnumren.
Ett annat var "superentreprenören" Torsten Janssons uppmaningar till att tänka stort, fokuserat och expansivt.
Satsa stort och dyrt
Glöm säsongsförlängningen! var en av hans inledande utgångspunkter. Det funkar ingenstans att förlänga en högsäsong bara genom evenemang och öppethållande. I glesbygdskommunen Kosta hade affärsutvecklaren, tillika styrelseordföranden i New Wave Group, bevisat att årtionden av misslyckade säsongsförlängningsförsök krönts av framgång först när det skapats glaslyxhotell, kvalitetsshoppingcenter, lekland och tonårsaktivitetscenter för sammanlagt drygt 400 miljoner kronor. Först då blev glasriket ett åretruntbesöksmål. Först då kom den förlösande intäktsökningen som lyfte hela det småländska glasriket.
- Det som finns på Gotland idag räcker inte, slog Torsten Jansson fast.
Ön behöver något spektakulärt. Ett gigantiskt inomusbad kanske? Det gäller att ha en bred målgrupp; barnfamiljer (de mest svårflörtade under lågsäsong), ungdomar, vuxna och äldre. Alla ska ha något att hämta, det räcker inte att inrikta sig på en enda målgrupp.
- Ni måste samarbeta, sammanfattade Torsten Jansson.
Och i främsta bänkraden satt kommunstyrelseordföranden Eva Nypelius och antecknade hans tre punchlines: Någon måste bestämma. Tvåan är den första förloraren. Det går inte att ta hänsyn till alla.
Kunden i fokus
Dålig service till kund är en fallgrop. Om strategier, mål och varumärken är viktiga så är det rent nödvändigt att sätta kunden och kundens behov i centrum. Den lektionen gav Irene Falkbrink Norrman, konsult och före detta varumärkesbyggare på Ica. Det är så man bygger ett varumärke nämligen, genom att skapa en relation till kunden, och genom att paketera, prisutforma och ge service utifrån kundens behov. Irene Falkbrink Norrman sa sig sakna tillräckliga kunskaper om hur det fungerar specifikt på Gotland, men gav vissa antydningar ändå om att det kanske inte riktigt är så det förhåller sig idag. Även sponsring är viktig - lokal sådan, eftersom människorna på orten genom sin attityd till ditt företag är med och bygger ditt varumärke.
Handlingskraft
Var modig, brinn för ditt projekt och se till att ha en plan. Redan innan företagardagen egentligen var invigd så hade coachkonsulten Elizabeth Gummesson kört Pep Talk för särskilt kvinnor i företagarförsamlingen. Och då var det berättelser om egna erfarenheter som kvinnlig företagare som väckte igenkännande skratt och huvudnickningar, men som också ledde fram till konkreta råd. Sätt delmål, fira framsteg, utnyttja vänner och bekanta för att utvärdera och utveckla. Och inte minst: träna på att uttala din vision. Om du tänker dig att du plötsligt hamnar ensam i en hiss med den person du verkligen beundrar som förebild och tänkt att du vill träffa, vad säger du då om din företagsidé på de 30 sekunder det tar att åka hissen upp? Fixar du en kärnfull beskrivning där och då, om vad det är du vill åstadkomma, ja då har du din vision. Det viktigaste, sammanfattar Gummesson, är att du vet vad du vill.
Torsten Janssons Att-göra-lista för Gotland:
- Skapa två stora event på vintern.
- Marknadsför Vintergotland
- Prata mindre strategi och mer genomförande.
- Ha de snabbaste handläggningstiderna av alla.
- Glöm inte att stötta de företag och industrier som redan finns - det är oftast lättare att skapa tillväxt i befintliga företa än att kreera nya!
- Lev inte i historien - men använd den!
Misstagen du gör, enligt Elizabeth Gummesson:
- Du begränsar dig själv
- Du låter kontrollbehovet ta över
- Du fuskar och kompromissar
- Du tänker för mycket
- Du sätter för många mål samtidigt
- Du vill egentligen inte
- Du är inte redo
- Skapa två stora event på vintern.
- Marknadsför Vintergotland
- Prata mindre strategi och mer genomförande.
- Ha de snabbaste handläggningstiderna av alla.
- Glöm inte att stötta de företag och industrier som redan finns - det är oftast lättare att skapa tillväxt i befintliga företa än att kreera nya!
- Lev inte i historien - men använd den!
Misstagen du gör, enligt Elizabeth Gummesson:
- Du begränsar dig själv
- Du låter kontrollbehovet ta över
- Du fuskar och kompromissar
- Du tänker för mycket
- Du sätter för många mål samtidigt
- Du vill egentligen inte
- Du är inte redo
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!