Annette Branting satsar på Europa

Hon ville egentligen bli mäklare. Men livet tog en helt annan vändning för Annette Branting. I dag är hon designer och hennes kläder säljs över hela Europa.

Provdocka. Annette Branting testar sina kläder på medarbetaren Veronica Magnusson. Allt testas och justeras innan det skickas iväg till produktion i fabrikerna.

Provdocka. Annette Branting testar sina kläder på medarbetaren Veronica Magnusson. Allt testas och justeras innan det skickas iväg till produktion i fabrikerna.

Foto: Foto: Emmy Zettergren-Lindkvist

Näringsliv2008-05-08 00:15
- Jag kunde inte sy, inte rita, ingenting. Men så hoppade jag på en utbildning i mönsterkonstruktion, säger Annette Branting. Och det var så det började. Efter bara några veckor på utbildningen insåg hon att det var design hon ville hålla på med. Hon sög i sig all information hon kunde hitta genom böcker och extra kvällskurser. Eftersom hon inte kunde någonting innan var allt nytt och spännande. - Jag var verkligen sämst i klassen. Alla hade någon utbildning innan och jag kunde exempelvis inte förstå varför man var tvungen att rita mönster innan man började sy. Jag visste ju redan hur jag ville ha det. Säljer utomlands
Annette Brantings karriär liksom hennes företag har gått spikrakt uppåt. Sedan hon lanserade sin första kollektion år 2000 har hennes verksamhet vuxit ordentligt och bara under förra året tredubblades distributionen. Hennes kläder finns nu i ett hundratal små och stora butiker i Sverige, bland annat på NK i Stockholm. Hennes märke Branting Wear är också stort utomlands och hon säljer mycket i Danmark, Norge och England. Följer egen stil
Att det gått så bra tror hon beror på att hon inte gör några kläder bara för att de är trendiga och att hon lägger ner mycket tid på att få de precis de tyger och färger hon vill ha. - Mitt största konto är mitt reskonto. Det finns inte en månad som jag inte är ifrån ön och jag reser till väldigt många textilmässor. Tygerna köper hon från olika ställen i Europa, bland annat Paris och Milano, och hon försöker se till att hon så ofta som möjligt är ensam om tyger som hon tycker om. - Det är viktigt. Sedan går det ju inte alltid att ordna. Hon framhåller att det är viktigt att få göra de kläder hon känner för att göra vare sig de är säljbara eller inte. Fast hon erkänner att det måste finnas en balans. Det handlar ändå om att få in pengar för att kunna driva företaget vidare. - Butikerna ska ha säljbara produkter hela tiden och det blir ju jättetråkigt. Fast ibland så petar jag in ett plagg i kollektionen som min säljagent säger inte kommer att sälja. Men då får den väl hänga där. Det gör ingenting, bara den är med. Jag måste få göra det som är roligt, annars tar det död på glädjen. Som att vara konstnär
Trots att det gått väldigt bra för Annette förklarar hon att det är en väldigt tuff bransch. Hon beskriver det som att vara konstnär. Många sitter hemma och jobbar med sina kläder och försöker sedan sälja dem och det är svårt. - Därför har jag försökt att jobba med ett märke istället, säger hon. Det är dock ingen massproduktion det handlar om. Annette är väldigt noga med att det bara ska finnas ett visst antal exemplar av varje plagg. - Kunderna ska känna att de måste köpa den där tröjan nu, för annars tar den slut. Det tycker jag är jätteviktigt. Jag vill inte bli en ny Hennes & Mauritz eller en ny Filippa K. Av samma anledning vill hon inte expandera så mycket mer i Sverige. Istället vill hon satsa mer på marknaden utomlands. - I det långa loppet tror jag att man tjänar på att göra så, eller att man i alla fall kan få in samma inkomst som när man massproducerar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!