I Västra götalandsregionen har man valt att halvera sin budget för politikerveckan i Almedalen, vilket gör att andra mötesplatser har chans att växa.
En otippad uppstickare är Marstrandsveckan, vecka 27, med Matchcupen på västkusten. Seglingstävlingen som funnits i 25 år har de senaste åren utvecklats till mer än bara ett sportevenemang. Daniel Jonzon på Create Agency är projektledare för evenemanget:
– Vi tog över det här eventet för tre år sedan, och sedan dess har vår målbild varit väldigt klar. Vi vill vara en naturlig mötesplats för näringslivet på den här sidan Sverige, och den senaste tiden har vi märkt att allt fler inom näringslivet väljer att förlägga sina evenemang lite närmare hjärtat.
Daniel Jonzon är väldigt ödmjuk inför vilken viktig arena Almedalsveckan är, och är tydlig med att påpeka att de inte alls är sugna på att ha en politisk inriktning på matchcupen.
– Vårt evenemang är helt öppet för vem som helst att komma till, och det är gratis. Men det gör att vi behöver finansiera eventet på andra sätt. Där kommer partners, sponsorer och näringslivet in. Nytt för i år är att vi har vigt hela fredagen åt bygg- och fastighetsbranschen där företag och näringslivsprofiler från vår del av Sverige kan mötas med seminarier och annat. Det kan tyckas lite kontroversiellt att blanda det med ett sportevenemang men vi jobbar hårt med att skapa den här mötesplatsen och vi vill väva ihop näringslivet med seglarveckan.