âHar vi rĂ„d att sĂ€ga nej till en kvarts miljardâ, Ă€r den provocerande frĂ„gan som stĂ€lls. Det Ă€r vad man rĂ€knar med att Gotland och dess nĂ€ringsliv tjĂ€nar pĂ„ Almedalsveckan. Mia Stuhre Ă€r projektledare och vill att nĂ€ringslivet ska vara mer delaktiga eftersom veckan Ă€r viktig Ă€ven för öns företagare.
â Almedalsveckan Ă€r inget sjĂ€lvspelande piano. NĂ€ringslivet behöver engagera sig, sĂ€ger Mia Stuhre.
âHur vill vi att Almedalsveckan ska utvecklas, hur kan vi behĂ„lla intresset för veckan och hur kan vi göra slutet av veckan intressantareâ.
Det Àr nÄgra av frÄgorna som behöver ventileras.
KlagomÄlen om att det Àr dyrt att besöka politikerveckan har följt arrangemanget under nÄgra Är samtidigt som fler och fler deltagit. FrÄgan Àr om kostnaden gÄr att motivera.
â Att arrangörer utvĂ€rderar sitt deltagande Ă€r ju en sjĂ€lvklarhet, men en sak som jag upplever oftast glöms bort nĂ€r kritik riktas mot arrangörer Ă€r den enorma kompetensutvecklingen som de kan fĂ„ ta del av, hĂ€vdar Mia Stuhre.
Boendet Àr en annan stötesten. Efter hand som veckan vÀxer ökar konkurrensen om boendet, vilket driver priserna.
â Att ordna busstransporter som Slite gjorde i somras, Ă€r ett exempel. Det gĂ„r utmĂ€rkt bo i Roma, FĂ„rösund eller Hemse. Kanske nĂ„gon har en Friggebod pĂ„ gĂ„rden att lĂ„na ut gratis.
Under dagarna som gÄr minskar antalet besökare vilket innebÀr att det finns utrymme i slutet av veckan bÄde nÀr det gÀller boende och arrangemang.
ââKanske vi kan jobba med ett speciellt tema dĂ„, funderar Mia Stuhre som redan noterat ett 80-tal anmĂ€lda till workshopen.