Dags för flytande folkfest pÄ NÀrsÄn igen

PĂ„ lördag lĂ€r Ă„tminstone nĂ„gra tappra deltagare lida sjönöd i NĂ€r igen. DĂ„ Ă€r det nĂ€mligen dags för Ă„rets upplaga av ”Fett jĂ€kla kanalrace”. ”Det ska inte kosta en krona att komma och titta”, sĂ€ger Felix Persson, ordförande i kommittĂ©n som anordnar folkfesten.

PĂ„ lördag Ă€r det Ă„terigen dags för ”Fett jĂ€kla kanalrace”.

PĂ„ lördag Ă€r det Ă„terigen dags för ”Fett jĂ€kla kanalrace”.

Foto: Montage (Emelie Stenqvist/Malin Stenström/Edvin Högdal)

NĂ€r2023-06-02 17:32

Det populĂ€ra evenemanget – dĂ€r hemsnickrade bĂ„tar tĂ€vlar i vem som tar sig fram snabbast i NĂ€rsĂ„n – har arrangerats varje Ă„r sedan 2018, men pĂ„tvingades uppehĂ„ll under pandemiĂ„ren 2020 och 2021.

FjolÄrets tÀvling visade emellertid att covid-19 inte kunde kvÀsa intresset för kreativt och skojfriskt utsmyckade bÄtar. Och klockan 12 pÄ lördag Àr det alltsÄ dags för sjösÀttning igen.

– Vi har Ă„tta anmĂ€lda lag. NĂ€stan alla har varit med tidigare Ă„r. Ett av dem tĂ€vlar med samma bĂ„t tredje Ă„ret i rad, men de har gjort smĂ„ förbĂ€ttringar mellan varven, sĂ€ger Felix Persson.

undefined
Felix Persson Ă€r ordförande i KanalkommittĂ©n, som arrangerar tĂ€vlingen. ”Det Ă€r gratis att komma och titta pĂ„, vilket kĂ€nns vĂ€ldigt viktigt. Vi gör det hĂ€r för att det Ă€r roligt, inte för att tjĂ€na pengar”, sĂ€ger han.

Sedan 2019 har han varit ordförande i Kanalkommittén, som arrangerar loppet. FrÄn början strÀckte sig banan helt enkelt mellan Gangvide farm och NÀrsÄker, men i fjol testade man nÄgot nytt.

– Vi gjorde den kortare, med fler vĂ€ndningar. Det blir roligare för bĂ„de deltagarna och publiken, eftersom det gör att de kan se mer av bĂ„tarna, sĂ€ger Felix Persson.

TÀvlingen inleds med ett kval. UtifrÄn placering i kvalet tÀvlar lagen sedan i en A- och B-final. BÄten som vinner B-finalen fÄr sedan ocksÄ en plats i A-finalen.

– SĂ„ Ă€ven om du skulle fastna med motorn och göra ett jĂ€ttedĂ„ligt kval sĂ„ Ă€r det inte kört – du kan fortfarande vinna alltihopa, sĂ€ger Felix Persson.

undefined
En och annan öl brukar gÄ Ät under fÀrd.

Motorn, ja. BĂ„tarna som deltar fĂ„r utrustas med klassiska utombordare, men i sĂ„ fall pĂ„ högst tio hĂ€stkrafter. Om de dĂ€remot bygger en egen motor – av exempelvis en propeller och en motorcykelmotor – sĂ„ finns det inga styrkebegrĂ€nsningar. Men vĂ€l andra regler, berĂ€ttar Felix Persson.

– Allt förutom motorn ska vara hembyggt. Och bĂ„t plus motor ska Ă€ven kunna lyftas av tvĂ„ personer. BĂ„ten som vann 2019 var jĂ€ttefin, men vĂ€ldigt stor och tung. Om den skulle tippa skulle vi aldrig fĂ„ upp den ur vattnet. SĂ„ vi behöver tĂ€nka pĂ„ sĂ€kerheten ocksĂ„, sĂ€ger han.

undefined
Laget ”Mas rapido” kammade 2019 hem en tredjeplats i ”snabbhetskategorin”. Men bĂ„tarna tĂ€vlar ocksĂ„ om publikens gunst, genom att Ă„skĂ„darna fĂ„r rösta pĂ„ sin favorit.

TÀvlingen har ju blivit nÄgot av en folkfest tidigare Är. Hur kÀnns det?

– Det Ă€r jĂ€tteroligt att det kommer mycket folk. Det Ă€r ju helt gratis att bĂ„de titta och parkera bilen, vilket kĂ€nns vĂ€ldigt viktigt. Man ska kunna komma för att titta pĂ„ roliga bĂ„tar och skratta utan att det kostar en krona.

Felix Persson har emellertid en synpunkt han vill framföra till de som stÄr i publiken.

– Det Ă€r mycket snack och lite verkstad. MĂ„nga sĂ€ger att de ska vara med och tĂ€vla ”nĂ€sta Ă„r”, men sĂ„ hĂ€nder det inget. NĂ€r jag var med första gĂ„ngen tog det tvĂ„ timmar att bygga bĂ„ten, och vi kom tvĂ„a. SĂ„ det Ă€r inte sĂ„ svĂ„rt, sĂ€ger han med ett skratt.

undefined
MÄnga av de tÀvlande lagen har Äterkommit Är efter Är.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!