Pressad nämnd tvingas ställa in

Inför den föreslagna nedläggningen har flera nyckelpersoner slutat. Nu har kultur- och fritidsförvaltningen så svårt att klara sitt uppdrag att nämnden tvingas ställa in ett sammanträde.

Foto: Malin Stenström

Nämnden2017-03-20 05:15

Kultur- och fritidsnämnden ställer in sammanträdet den 18 april. Fem nyckelpersoner i förvaltningen har slutat och det påverkar handläggningstider och kvalitén på beslutsunderlag.

– Vi har en jättejobbig arbetssituation just nu, säger förvaltningschefen Maria Modig.

Bland de som slutat finns nämndsekreteraren, informatören och enhetschefen för fritidsavdelningen. Det har tvingat fram en omorganisation av hela fritidsavdelningen.

Sedan förslaget att utreda förvaltningens framtid presenterades i juni har personalen inte mått bra. Det krävdes ingen medarbetarenkät förra året för att upptäcka personalens oro för den egna framtiden och att många bekymrades över framtiden för verksamheten.

Enligt tidplanen ska det slutgiltiga beslutet om avveckling tas av regionfullmäktige den 19 juni, och förvaltningen vara avvecklad elva dagar senare. I sitt remissvar påpekar kultur- och fritidsförvaltningen att tiden är orealistiskt kort, och varnar för att det finns mycket att tänka på när en myndighet upphör.

Att flera nyckelpersoner slutat kommer att försvåra övergången till en ny organisation, eftersom de som slutat inte finns kvar för att informera om sina arbetsuppgifter och rutiner.

– Jag tror att utredningens förslag behöver modifieras, och eftersom vi inte vet vad som kommer att genomföras har vi svårt att förbereda en övergång, säger Maria Modin.

Kultur- och fritidsförvaltningen varnar för att utredningen underskattat antalet ärenden som förvaltningen hanterar, eftersom man använder andra ärendehanteringssystem än de som övriga förvaltningar har. Cirka 800 ärenden årligen hanteras i andra system, och av dem innehåller flera beslut som lagts ihop i ett ärende.

– Dessutom är vår verksamhet väldigt politisk, vilket gör att har en stor andel ärenden som avgörs av nämnden, påpekar Maria Modig.

Maria Modig oroas över uppdelningen av fritidsavdelningen. Om teknikförvaltningen får ansvar för anläggningarna och regionstyrelseförvaltningen för bidragshanteringen mister man överblick över verksamheten. Dessutom hanterar fritidsavdelningen så många strategiska ärenden, bland annat förstudier om nytt bad, ny ishall, nya bidragsbestämmelser, att Maria Modig har svårt att tro att det framöver kan hanteras av bara en tjänsteman.

Tidplanen

Vid en nedläggning hålls kultur- och fritidsnämndens sista sammanträde den 13 juni. Beslut om ny organisation tas av regionfullmäktige den 19 juni. Enligt förslaget ansvarar regionstyrelseförvaltningen, utbildnings- och arbetslivsförvaltningen och teknikförvaltningen för verksamheten från den 1 juli.

Kultur- och fritidsnämnden hade sitt första sammanträde efter sommaren inbokat den 19 september. Vid en nedläggning flyttas besluten som skulle tas då till andra nämnder.

Fakta: Region Gotland

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om