Så påverkas gotlänningarna av miljözonerna

Införandet av miljözoner i storstäder påverkar även gotländska bilister. Men reglerna är krångliga och att välja bil har blivit svårare, enligt bilhandlare GA pratat med.

Diesel. Agneta Falk är nöjd med sin dieselbil, men tror att den kommer att sjunka i värde när miljözoner införs.

Diesel. Agneta Falk är nöjd med sin dieselbil, men tror att den kommer att sjunka i värde när miljözoner införs.

Foto: Henrik Radhe

Miljö2018-04-05 11:00

Från första januari 2020 får landets kommuner möjlighet att införa tre olika typer av miljözoner. Det drabbar alla typer av bilar, men från år 2022 blir det möjligt att förbjuda även nyare typer av dieselbilar.

– Det blir kostsamt för hushållen att behöva byta bil, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på organisationen Motormännen.

Hur det blir i verkligheten är dock oklart. Varken Malmö, Göteborg eller Stockholm har i dagsläget några förslag om att införa miljözoner. Men hittills i år har antalet nyregistrerade dieselbilar ändå minskat med 22 procent jämfört med samma tid i fjol. Andrahandsmarknaden för begagnade har redan påverkats, enligt Heléne Lilja.

– Jag tror att bilarna kommer att minska i värde, framför allt dieselbilarna. Det märks redan att de börjar tappa i värde, samtidigt kan de vara ett bra alternativ i de delar av landet som är utan zoner, säger hon.

Agneta Falk bor i Väskinde och hon kör en dieselbil från 2012. Den uppnår inte tillräcklig klass för att tillåtas i miljözoner efter 2022.

– Den blir svårare att sälja, tror Agneta Falk.

Hon är å andra sidan nöjd med sin bil och påverkas bara indirekt av förbudet.

– Jag har aldrig kört bil i Stockholm och blir rädd bara jag tänker på det, jag tror aldrig att jag vill köra bil där, säger hon.

Bilhandlaren Lars Karlbom, vd på Bilhuset i Visby, satsar helst på biogasbilar, el- och laddhybrider. Men han menar att det pågår en klappjakt på dieselbilar, som han tycker har fått oförskyllt dåligt rykte.

– Det är för tidigt att döda dieseln. Lågutsläppande dieselbilar på landsbygden är bra för miljön, säger han och menar att dieselbilar som körs på vegetabilisk olja, HVO 100, har betydligt lägre utsläpp av koldioxid än bensinbilar.

Enligt Lars Karlbom riskerar miljözonerna att bli en klassfråga.

– Jag tycker att det är olyckligt att man väljer att stänga ute alla som inte har råd med nyare bilar, säger han och menar att det dessutom har blivit krångligt för kunden att välja ”rätt” för miljön.

Förutom miljözoner införs höjd fordonskatt redan från första juli i år.

– Den drabbar större dieselbilar hårdast och det slår mot landsbygden, säger Dennis Lundin på Lundins bil.

Han bor själv i Åminne och ser behovet av fyrhjulsdrift och kraftigare bilar på sämre plogade vägar. På Gotland finns 7 000 dieseldrivna personbilar. Storstädernas miljözoner och höjd fordonsskatt till trots tror Dennis Lundin inte att de bilägarna behöver vara särskilt oroliga för minskade andrahandsvärden. Hans råd för den som ska byta bil är att vänta på nästa generations el- och hybridbilar.

– Är du sugen på att byta bil, diskutera med både en och två bilhandlare innan vad som gäller och hur du kör, och bilda dig din egen uppfattning, säger han.

Fakta

Den första miljözonen gäller tunga fordon och finns redan idag i åtta kommuner.

Den andra miljözonen gäller personbilar. Från 1 januari 2020 kommer bilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 att få köra där.

Från 1 juli 2022 skärps kraven för dieselbilar, så att endast Euro 6 får köra där.

Det gäller även elhybrider och laddhybrider med dieselmotor. För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5.

I den tredje miljözonen får endast elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra.

EU:s utsläppskrav regleras i euroklasser. Bilar efter 2009 hör till Euro 5 och senare än hösten 2014 till Euro 6.

Källa: regeringen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!